Fredrik Lindström om den svenska paradoxen

I nya numret av Tidningen Vi (ute nu) inleder Fredrik Lindström en artikelserie om det han kallar ”den svenska paradoxen”: Hur kan det komma sig att det öppna och moderna Sverige är så snålt med att släppa in nyanlända på riktigt?

–Det är onekligen ett mysterium hur Sverige kan utmärka sig för denna generositet och denna inskränkta snålhet på en och samma gång, skriver Lindström i första avsnittet i artikelserien.

I varje nummer synas Lindströms resonemang av en opponent – i första avsnittet historieprofessorn Lars Trägårdh. Samtalet mellan Lindström och Trägårdh fortsätter därefter i nya Vi-podden, vars första avsnitt släpptes 26 september.

–Fredrik Lindström vill finslipa sina tankar genom att diskutera med olika opponenter, och kanske till och med möta reaktioner som går helt på tvärs mot det han först kommit fram till. Det är verkligen roligt att Fredrik Lindström har valt att föra sina sonderande samtal i Vi:s sfär. Det här kan bli höstens mest spännande – och viktiga – samtal, säger Sofia Wadensjö, chefredaktör på Tidningen Vi.

Nya avsnitt av Vi-podden kommer varannan vecka. Den hittas på vår hemsidawww.vi.se, på iTunes och på andra podcastappar.

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank, Öppet Hus åt Riksbyggen samt Rädda Livet åt Cancerfonden.