Hälften medrasister när andra uttrycker rasistiska åsikter

Två av fem svenskar, 44 procent, uppger att de en eller flera gånger har varit i en situation det senaste halvåret där någon agerat eller uttryckt sig rasistiskt. Av dessa uppger över hälften, 52 procent, att de inte sagt ifrån. Det visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av stiftelsen Teskedsorden.

– När rasistiska och intoleranta åsikter får stå oemotsagda förflyttas gränsen för vad som är accepterade åsikter i vårt samhälle. Forskning visar att tystnad är en grogrund för fördomsfulla åsikter som kan leda till begränsade fri- och rättigheter för oss alla. Därför är det dags att sluta vara medrasist och våga säga ifrån, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare på Teskedsorden.

Kvinnor är betydligt bättre på att säga ifrån än män vid situationer där någon agerar eller

uttrycker sig rasistisk. Hälften av kvinnorna säger ifrån, 50 procent, medan endast 38 procent av

männen gör det. Det finns också en tydlig tendens att de som har högskole- eller universitetsutbildning är bättre på att säga ifrån än de med endast gymnasieutbildning, 51 procent jämfört med 35 procent.

– Att uppfatta vardagsrasismen handlar mycket om att ha de glasögonen på sig. Vi ser ett tydligt samband mellan de som i hög utsträckning uppfattar rasism i vardagen och de som är mer benägna att säga ifrån. Dessutom kan vi se att högre utbildning leder till en större förmåga att uppfatta rasism och främlingsfientlighet och därmed även att protestera, säger Lovisa Fhager Havdelin.

Vänsterpartister är kraftigt överrepresenterade bland de som säger ifrån, hela 68 procent. I andra änden återfinns sverigedemokrater där endast 17 procent procent protesterar.

Genom fyra enkla steg kan du undvika att bli medrasist och istället bidra till ett samhällsklimat där acceptansen för intoleranta åsikter minskar.

1.AVBRYT. Förhindra personen från att fortsätta.

2. PÅTALA. Uppmärksamma personen på att det som sägs är rasistiskt.

3. HÖJ BLICKEN. Tilltala den som utsätts och visa att du finns där som stöd.

4. ANMÄL. Berätta för närmaste chef, anmäl till polis eller tillkalla vakt.

Läs mer om undersökningen här.

Om undersökningen

Sifoundersökningen genomfördes den 7–9 juni 2017 som en webbaserad undersökning. 1 014 personer besvarade frågan ”Har du under det senaste halvåret varit i en situation, t ex på släktmiddag, på bussen, hos frisören eller liknande, där du upplevt att någon agerade eller uttryckte sig rasistiskt?”. De som svarade ja fick följdfrågan ”Vad gjorde du den senaste gången detta inträffade?”.

För mer information, kontakta gärna:

Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare Teskedsorden, 070-944 89 38, lovisa.fhagerhavdelin@teskedsorden.se