JASON ”TIMBUKTU” DIAKITÉ FÅR VI:S TAUBESTIPENDIUM 2019

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2019 11:02 CEST

Fotograf: Johan Bergmark

Artisten och låtskrivaren Jason ”Timbuktu” Diakité, 44, får 2019 års Taubestipendium, en utmärkelse som årligen delas ut av Tidningen Vi.

Motiveringen lyder: ”för att han med rappa rim och gränslöst sväng placerar de stora frågorna mitt på dansgolvet”.

Stipendiet är ett låtskrivarpris och ges för ”sångbar dikt, eller tonsättning av dikter”, enligt en formulering från Evert Taube själv.

Taubestipendiet instiftades 1960 av Tidningen Vi och Evert Taube. Det är den enda utmärkelse i Taubes namn där skalden själv deltagit i instiftandet och formulerat statuterna.

Bland de senast årens stipendiater finns Annika ”Säkert” Norlin, Emil Jensen, CajsaStina Åkerström och Nino Ramsby.

För mer information:
Tomas Dur Fläckman, redaktionschef på Vi och sammankallande i juryn.
tomas.flackman@vi.se

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.

Kommentarer (0)

Kommentera