Pernilla August: ”Min baksida heter kontrollfreak, hypokondrisk, livrädd … ”

Pernilla August: ”Känslorna är desamma, men kroppen förändras”

I januari avgörs om Pernilla August får vara med och tävla om en Oscar för filmen Svinalängorna. Den hyllade regissören och skådespelaren är känd för att vara en öppen och ödmjuk person. Samtidigt har hon, precis som alla andra, en baksida. ”Den heter hypokondrisk, kontrollfreak, livrädd …”, avslöjar hon för filmskribenten Fredrik Sahlin i en stor intervju i Tidningen Vi nr 1/2012. Många medelålders kvinnliga skådespelare har svårt att få spännande roller, men inte Pernilla August, som fyllt 53. ”På senare tid har jag gjort lite mer kulörta tanter. Den ena morfinist, den andra bordellmamma”, säger hon.

Värmländske Niclas Kjellström-Matseke: ”Min farfar var med och grundade ANC”

Sverige var ett av de länder som bidrog mest till kampen mot apartheid. Regeringen skänkte pengar till motståndsrörelsen ANC och många svenskar engagerade sig för att det rasistiska systemet i Sydafrika skulle avskaffas. Niclas Kjellström-Matseke, som växt upp i Karlstad, har ett speciellt förhållande till ANC. Både hans farfar och pappa var aktiva i organisationen. Pappan tvingades fly från Sydafrika, utan att i förväg kunna berätta det för sin familj. ”Pappa led hela livet av att inte ha fått ta ett ordentligt farväl, men talade aldrig om just det med mig och min bror”, säger Niclas. Läs mer om detta och mycket annat i Tidningen Vi:s temanummer om ANC, en organisation som fyller 100 år i januari.

Författaren Sara Beischer: ”Gamla tillför inte samhället något, inte heller de som jobbar med äldre”

Under tio år har Sara Beischer, som i januari debuterar med romanen Jag ska egentligen inte jobba här, av och till arbetat inom äldreomsorgen. Som många andra har hon följt vinterns Carema-debatt, om hur vidrigt vissa gamla behandlas. Men Sara Beischer är inte förvånad. I en intervju i Tidningen Vi hävdar hon att förhållandena är en produkt av det ekonomiska systemet, där ”ålderdomen inte riktigt passar in”. Dessutom menar Sara Beischer att debatten om de privata vårdbolagen skyler det faktum att många äldre far illa även inom den kommunala omsorgen.

Dessutom:

* Serietecknaren Sara Granér, som medverkar i varje nummer av Tidningen Vi: ”Jag väntar inte på inspiration – jag väntar på att bli arg.”

* Förändra världen – byt dina böcker med en främling. Vi berättar allt om den nya bokbytartrenden.

* Kampanjen för Vi-skogen blev en succé! Under tre månader har Tidningen Vi:s läsare bidragit med 1,3 miljoner kronor till biståndsprojektet runt Victoriasjön i östra Afrika.

Vi nr 1 finns ute i butik den 22 december

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:

Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 08-769 86 11, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

Åke Persson, redaktionschef: 08-769 86 00, 070-514 40 97, ake.persson@vi-tidningen.se

• Tidningar, tidskrifter

• ingvar carlsson