Vi Biografi - nytt magasin från AB Tidningen Vi

– De senaste åren har intresset för biografier och memoarer ökat stort, både inom litteratur och film, säger Stina Jofs, redaktionschef på Tidningen Vi och chefredaktör för nya Vi Biografi.

I Vi Biografis fyra utgåvor per år ryms artiklar om både levande och döda, om personer vars livsverk ännu påverkar oss men också berättelser om i dag högst levande och verksamma.

Bakom första numret står en historieintresserad trojka; ad Staffan Frid, redaktör Tomas Fläckman och Stina Jofs, som nominerats till Stora Journalistpriset i klassen "Årets berättare".

– Jag har länge varit väldigt fascinerad av berättelser om människor. Allt från korta nekrologer om okända personer, till tjocka biografier om framgångsrika män och kvinnor, säger Stina Jofs. Bakom varje till synes trist årtal, namn och händelse döljer sig fantastiska berättelser om segrare och förlorare, genier och vardagshjältar. Vem tänker i dag på att bernadotternas anfader Karl XIV Johan egentligen var republikan? Att Chevrolet började som försäljare av hemgjorda vinpumpar i Schweiz innan han blev racerförare? Det är sådana öden vi ska levandegöra i Vi Biografi.

– Med Vi Biografi får Vi-familjen ytterligare en medlem. För drygt ett år sen kom succén Vi Läser. Jag är övertygad om att Vi Biografi kommer att hitta sin läsekrets lika snabbt och självklart. Vi planerar ytterligare expansion för AB Tidningen Vi fram över, säger Anneli Rogeman, vd för AB Tidningen Vi och chefredaktör för Vi.

Första numret av Vi Biografi kommer 2 september 2010.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Stina Jofs, chefredaktör Vi Biografi: 0708-76 54 73, stina.jofs@vi-tidningen.se
Anneli Rogeman, vd AB Tidningen Vi: 070-248 26 40, anneli.rogeman@vi-tidningen.se
Läs mer på www.vi-tidningen.se/vibiografi

• Tidningar, tidskrifter