Vi Läser – 10 år med Sveriges bästa läsning

1. ”Du gjorde mig så oerhört provocerad!” – Helena von Zweigbergk & Geir Gulliksen
Hon är nyskild. Han är nybliven småbarnspappa. Nordens främsta relationsskildrare är två femtioplussare med krångligt privatliv men absolut gehör för äktenskapets nyanser. Yukiko Duke och Thron Ullberg träffar dem i Oslo.

2. Mitt rätta jag
De är två etablerade författare som utforskat de mest manliga av ämnen. Men 2018 tar deras liv en ny riktning. Fredrik Ekelund reser till Köpenhamn för att förvandlas till Marisol. Staffan Beckman lägger till Alice i sitt författar­namn och sätter punkt för sin berättelse om en åldrad transa. De tackar en yngre generation gränsöverskridande författare för sitt nyfunna mod i Karin Thunbergs stora reportage.

3. Svartmålningen
Allt fler svenskar tycker att Sverige är på väg åt helvete. Har den blågula deckareliten bidragit till det? Joakim Zander bjöd Jens Lapidus, Camilla Grebe, Christoffer Carlsson och Kristina Ohlsson på en middag för att diskutera frågan.

4. Anne Sofie von Otter: » »Ferrante fångar olyckans vilddjur«
Den världsberömda operasångerskan Anne Sofie von Otter har äntligen hittat en författare som fångar »hur knäpp man kan bli i kärlek och olycka«. Johan Norberghar träffat henne.

5. Fest-special! 10 år med Vi Läser
Under stor vånda har Yukiko Duke sållat fram de 50 bästa skönlitterära böckerna från de senaste tio åren. »Det handlar om böcker som håller en hög stilistisk nivå, som har något angeläget att säga om vår tid, och som berört mig mest.« Dessutom bjuder vi på en kavalkad med höjdpunkter (och några bottennapp) i vår tioåriga historia.

6 Noll Charm – vi möter Rachel Cusk
Med sin strålande trilogi har Rachel Cuskvänt ut och in på romanformen. Philip Teir reste till Norfolk för ett samtal om hur Brexit skadat grannsämjan, om kontroversiella föräldraskap och varför hon till varje pris vill undvika allt charmigt.

7. »Kära Sverige, kommer du att låta SD stjäla ditt namn och din frihet?«
»Kära Sverige, jag skriver den här texten före valet i september när du ska bestämma om du är en sann demokrati, en som välkomnar människor från andra länder, eller om du kommer att låta de som kallar sig »Sverigedemokraterna« stjäla ditt namn och din frihet.« Det skriver den franska författaren Marie Darrieussecq i ett exklusivt Sverige-brev.

8. Vad är det som händer?
I Japan är förvirringen total sedan Haruki Murakami nominerats till Den Nya Akademiens alternativa Nobelpris. Yukiko Duke berättar mer.

9. »Allt för att maximera utfallet«
Alfred Ruth sålde sitt hajpade techföretag för att skriva en thriller om teknologins faror. Och efter att ha Hollywood-anpassat och beta-testat manuset för 500 digitala läsare är han säker på att det blir en succé. Malin Ekman har träffat honom.

10. Anthony Beevor på divanen: »Dålig idé från början till slut«
Hemliga inspelningar med tyska soldater fick krigshistorikern Antony Beevor att förstå den fulla innebörden av »Mat är makt«. Stefan Westrin möter honom på vår legendariska divan.

Vi Läser nr 5 utkommer den 20 september

För mer information:
Jonas Eklöf, chefredaktör – jonas.eklof@vilaser.se / 0768-611700
Yukiko Duke, redaktör – yukiko.duke@vilaser.se.

• jonas eklöf
  • yukiko duke
  • viläser

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank, Öppet Hus åt Riksbyggen samt Rädda Livet åt Cancerfonden.