Vi Läser nr 2 2016: Möt Athena, Orhan och Martina Haag

Athena Farrokhzad: » Ge mig socker och samhällsanalys«
Sveriges mest anmälda sommarpratare är just nu en av landets bäst säljande poeter. Hur gick det till? Peter Fröberg Idling följer Athena Farrokhzad under några intensiva månader. Det börjar med USA-lanseringen för Vitsvit och slutar med att hon sätter punkt för uppföljaren – och däremellan får sitt första barn.

”Utan stöder överlever vi inte”
Sverige är fullt av förlagshjältar som i det tysta sliter dag som natt för att ge ut just den där speciella boken. Det här är berättelsen om en av dem. Och om varför Kulturrådet måste gå in där lusten går ut.

Orhan Pamuk: ”Så brände jag Nobelmiljonerna”
För sina mästerliga romaner om rika Istanbulfamiljer tilldelades han Nobelpriset. Tio år senare släpper han en roman om en fattig försäljare från Anatolien. Har Orhan Pamuk drabbats av Post-Nobel-krisen?

Därför älskar vi tristessen Olyckliga tråkmånsar som frossar i tristess är ett kärt ämne i litteraturen. Hur blev det så? Och varför är tristessen så het just nu?

Martina Haag pratar svek på divanen: ”Man tror man ska dö”
Martina Haags hyllade skilsmässoroman får nyskilda att lovprisa henne vid ostdisken på Ica. Vad är det för nerv hon träffat?

Dessutom
Martin Gelin: »Presidentvalet är lika med enfaldiga biografier och banala boktips«
Lars Gustafsson fyller 8 år – : »Därför är Mareld mitt favoritord«
Yukiko Duke tipsar: ”Här är vårens bästa romaner”

Vi Läser nr 2 finns i butik den 24 mars.

För mer information:
Jonas Eklöf, chefredaktör – jonas.eklof@vilaser.se / 0768-611700
Yukiko Duke, redaktör – yukiko.duke@vilaser.se.

• Tidningar, tidskrifter

• jonas eklöf
  • viläser
  • yukiko duke
  • athena farrokhzad

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland, Hallå Konsument åt Konsumentverket samt Rädda Livet åt Cancerfonden.