Vi Läser nr 3 2014: Christine Falkenland: ”Jag ville utforska gränsen mellan lust och olust”

Christine Falkenland ”Därför kan Stäppvargen aldrig vara kvinna”
Yukiko Duke möter Göteborgs mest fängslande författare Christine Falkenland för ett samtal om den nya romanens svåra tema, destruktiva författarrelationer och skrivandet som nödutgång.

”Det är inte medelklassen det är fel på. Det är författarna”
En rapport om medelklassens självförakt i svensk samtidslitteratur har rört om i kulturgrytan så här i valtider. Jesper Högström undrar om det verkligen är självföraktet som är problemet.

Jo Nesbø: ”Framgång räcker inte för mig”
En hyperaktiv norrman är världens just hetaste deckarförfattare. Men när alla rycker i Jo Nesbø drar han till Railay beach i Thailand. Jennie Dehlén Gelineo fick en exklusiv inbjudan.

Steidl – Trollkarlen i Göttingen
År efter år har Gerhard Steidl tryckt världens vackraste böcker. Mats Almegård reste till Göttingen för att se hur det går och fick sig en lektion i konsten att vänta.

Dessutom:
Lars Lerin: ”Kristina Lugn står mitt hjärta närmast”

”De här är mina nya deckarfavoriter!” – Yukiko Duke väljer sommardeckare

Batman och bildningskomplexet – Johanna Koljonen om superhjältens nya roll

Ulf Stark skriver brev till Barnhans: ”Kanske är Bisamråttan avundsjuk nu”
”Jag visste att det skulle bli våld” – Yahya Hassan på divanen

Vi Läser nr 3 finns i butik den 27 maj. För mer information, kontakta Jonas Eklöf, chefredaktör
Vi Läser: 0768-611700, jonas.eklof@vilaser.se

• viläser
  • yukiko duke
  • jonas eklöf

AB Tidningen Vi ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland samt nummer.se åt Riksteatern.