Vi Läser nr 3 2018: Stephen King, Kerstin Strandberg och Agnes Lidbeck

I nya numret möter du Stephen King, Kerstin Strandberg och Kjell Espmark. Och så går Agnes Lidbeck på jakt efter återförtrollningen. Här är tio höjdpunkter från nummer 3.

1. Stephen King: »Pappas svek gjorde mig till feminist«
Den 22 maj kommer Stephen Kings bok nummer åttio. I ett exklusivt möte med Gunnar Rehlin berättar han om sitt barndomstrauma, kritikernas illvilja – och vilka illdåd som återstår innan han kastar in den blodiga handduken för gott.

2. Reportage: Strandad förtrollning
Från Svenska Akademien till poeternas twitterflöden. Plötsligt verkar vår samtid hopplöst avförtrollad. Vad har hänt? Vi skickade ut Agnes Lidbeck på en resa mellan Öland och Stockholm för en stämningsrapport.

3. Tecken i tiden – En bok på det?
Mystiska markköp kan vara beviset på att Amazon snart är här. I väntan på den amerikanska nätjättens intåg rustar de svenska boksajterna med dockskåp och garnnystan. Malin Ekman vet mer.

4. Kerstin Strandberg:»Alla som dör tar med sig något oavslutat«
Den härligt kompromisslösa Kerstin Strandberg har skrivit sin sista bok. Att »skura ut« ett författarskap ställde dock tillvaron på sin spets. Malin Nord har följt henne under flera månader.

5. Glans utan sans
Demokratiskt dubiösa Dubai är svenskarnas nya charterfavorit. Men kanske krävs en kulturresa till landets stora litteraturfestival. Jenny Gustafsson rapporterar.

6. Bo Sundström: »Vi dödar bara lite mer tid«
Efter 25 år som frontfigur i Bo Kaspers Orkester har Bo Sundströms liv tagit en ny riktning. Frågan är om litteraturen hänger med. Jonas Eklöf har träffat honom.

7. De skriver böcker (också)Låt oss bortse från Akademiens kris en stund …
När Svenska Akademien genomlever den värsta krisen någonsin är det lätt att glömma att flera av ledamöterna även skriver böcker. Bra böcker.

8 »Dear Sweden«– Sarah Perry skriver brev
»… Så jag gick ut och promenerade utan karta, stannade till för en kopp kaffe och upptäckte att svenska bullar verkligen var lika goda som jag hade blivit lovad.«

9. Fokus: översättarna – Är du följsam lilla vän?
Om det bara handlat om att bemästra ett par språk. Men i en översättning möts ofta två olika kulturer med helt olika syn på världen. Yukiko Duke vet att man kan få huvudvärk för mindre.

10. Kjell Espmark på divanen: Solkigheten har fått breda ut sig i Akademien
Ansvar och skörhet är teman som återkommer i Kjell Espmarks författarskap. De finns i hans nya bok – och i hans syn på krisen i Svenska Akademien. Lina Kalmteg möter honom på divanen.

Vi Läser nr 3 utkommer den 17 maj!

För mer information:
Jonas Eklöf, chefredaktör – jonas.eklof@vilaser.se / 0768-611700
Yukiko Duke, redaktör – yukiko.duke@vilaser.se.

• Litteratur

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank, Öppet Hus åt Riksbyggen samt Rädda Livet åt Cancerfonden.