Vi Läser nr 3: Leif GW Persson har fel om Svenska Akademiens ärtsoppa

I nya numret pratar vi barndomshybris med succéförfattaren Nina Wähä, ljudböcker med förbundskapten Janne Andersson, Borta med vinden med Märta Tikkanen och Corona-kris med stjärnforskaren Frans De Waal – och reder ut sanningen om akademiens ärtsoppa.

Gubbfasoner med Nina Wähä
Nina Wähäs Testamente är ett av årets stora litterära utropstecken. Vi möter Bagarmossens stolthet för ett samtal om minnesförlust, familjeskrönor och varför hon är så beroende av sina inre farbröder. Text: Josefin Olevik

Bokakuten!
»Vill ni ha kvar er lokala bokhandel i morgon – stöd den i dag!« Med de orden rycker Söderbokhandeln ut till läsare i hemkarantän. Vi följde med på en dagstur genom en folktom stad. Läget är akut och lösningen tillfällig. Men kan den också peka ut en väg framåt? Kan omtanke
och småskalighet stärka en hårt ansatt bransch? Text: Pontus Dahlman

PO Enquist – inbillningskraftens skimrande triumf
Den 25 april avled en av Sveriges största författare. Yukiko Duke minns po enquist – en nyfiken, generös och ödmjuk mästare som i sina verk utforskade både den sinnliga kärleken och den villkorslösa, förlåtande kärleken: nåden.

Katrince Marçal: ”En bokhandlardotters bekännelser”
Katrine Marçal växte upp i en bokhandel och har alltid gillat litteraturens kommersiella sida och dess olika årstider. »Det finns något betryggande i att böcker också är big business«, anser hon. Se bara på Jane Austen och Vilhelm Moberg.

Frans De Waal om corona-krisens lärdomar
I mars tilldelades den världsledande forskaren och författaren frans Frans De Waal pen-priset för »litterär excellens i biologisk vetenskap«. Men vad kan djurens känsloliv lära oss om oss själva? Dessutom: Lasse Berg om hur De Waal gjorde ett outplånligt intryck på honom.

Märta Tikkanen: ”Borta med vinden förändrade mig liv”
Hon anser att en finsk Plath-biografi är den mest underskattade boken och att tröstläsning stavas Södergran. Här är elva sidor av Märta Tikkanen.

Virusforskaren som blev viral: Lena Einhorn på divanen
Författaren, läkaren och virologen Lena Einhorn vet att vi alla, till slut, måste konfrontera vår rädsla. Hon gästar vår divan i ett samtal med Karin Thunberg.

Sanningen om Svenska akademiens ärtsoppa
»Leif GW har fel om ärtsoppan« Peter Englund hjälper oss att gå till botten med Akademiens torsdagsvanor.

Vi Läser nr 3 finns i butik 20 maj.

För frågor kontakta: jonas.eklof@vi.se

• Litteratur

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.