Vi Läser nr 5 2017: Arundhati Roy

Arundhati Roy: ”Jag ville bara vara fri”
Med De små tingens gud upphöjdes hon direkt till den litterära stratosfärens toppskikt. Men hon har alltid känt sig mer hemma i Delhis trånga, stökiga gränder. Zac OÝeah har träffat henne hemma i Indien inför den hajpade återkomsten.

Reportage: ”Oppa Nobelpris-style”
Globala succéer inom musik och film har gjort sydkoreaner hungriga på mer: De vill ha ett Nobelpris i litteratur. Per Liljas undersöker landets storsatsning på att plocka hem det finaste av priser.

Mikael Niemi: ”Vi har alla galenskap inom oss”
En piga hittas död i skogen. Alla tror att björnen har dräpt henne, men Lars Levi Laestadius anar oråd och börjar utreda dödsfallet. Historieberättaren Mikael Niemi trycker plattan i mattan och gasar på rejält i nya romanen. Malin Nord och Malin Arnesson har träffat honom.

Eldiga själar och vassa pennor
Årets bokmässa har delat Sveriges författarkår i två läger: Team Bojkott och Team Ta debatten. Stämningen har tidvis varit infekterad. Häng med på en historisk exposé över tidernas tyngsta svenska författarfajter, signerad Björn Werner.

Malou von Sivers på divaen: ”Jag vill vända upp och ner på allt”
Som journalist lirkar och gräver Malou von Sivers i andra människor. När hon nu romandebuterar är det den egna släkten som skärskådas.

Dessutom:
Kjell Westö: ”Ögonblick är mitt favoritord”
Yukiko Duke: ”Här är årets bästa julklappsböcker!”
På drift i Bolinas: Tomas Fläckman jagar Brautigans spöke.

Vi Läser nr 5 finns ute i butik nu.

För mer information:
Jonas Eklöf, chefredaktör – jonas.eklof@vilaser.se / 0768-611700
Yukiko Duke, redaktör – yukiko.duke@vilaser.se.

• Litteratur

• vi media ab
  • jonas eklöf
  • yukiko duke
  • viläser

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank, Öppet Hus åt Riksbyggen samt Rädda Livet åt Cancerfonden.