Vi Läser nr 6 2016: Sara Danius skriver Nobeldagbok

Åsne Seierstad: ”Jag kände mig iskall”
Efter Breivik tar hon sig an två norska IS-systrar. Åsne Seierstad älskar att borra i vår tids svåraste frågor. Elisabeth Åsbrink möter henne för ett samtal om extremism, skapande – och varför hjärtat inte hängde med den här gången.

"Herr Wästberg har skickat spirituelle brev från Paris ..."
Torsdagen den 13 oktober chockade Svenska Akademien en hel kulturvärld när ständiga sekreteraren sade »Bob Dylan«. Exklusivt för Vi Läser skriver Sara Danius om de turbulenta dygnen inför och efter avslöjandet.

Ferrante, polyglotter och den där trubaduren …
Vilken är årets bästa bok? Vem är årets branschstjärna? Vilken kulturdebatt livade upp? Vi bad 22 av landets främsta kulturprofiler att hjälpa oss med den ultimata guiden till litteraturåret 2016.

Reportage: Svart bläck
Den svenska förlagsbranschen är bedövande vit och homogen. Vad får det för konsekvenser för den litteratur som ges ut? Andreas Norman reste till Sydafrika och världens första »svarta förlag« och stämde sedan träff med Johannes Anyuru och Lawen Mohtadi med flera …. Är det här något för Sverige att ta efter?

Don DeLillo: ”Humor kan vara ödesdigert”
För 50 år sedan skickade en nervös Bronx-yngling in sitt första manus. Det blev upptakten på ett av USA:s största författarskap. Jerker Virdborg träffade Don DeLillo för ett samtal om humorns svåra konst, Horace Engdahls USA-sågning och hallucinationen som drabbat halva landet.

Dessutom:
Linda Boström Knausgård: ”Skam är bra bränsle”
Yukiko Duke: ”Här är årets bästa julklappsböcker!”
På drift i Bhutan: Zac O’Yeah fick en inbjudan från drottningmodern.

Vi Läser nr 6 finns i butik den 17 november.

För mer information:
Jonas Eklöf, chefredaktör – jonas.eklof@vilaser.se / 0768-611700
Yukiko Duke, redaktör – yukiko.duke@vilaser.se.

• jonas eklöf
  • viläser
  • yukiko duke

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland, Lyckoslanten åt Swedbank samt Rädda Livet åt Cancerfonden.