Vi Läser nr 6: "Här är årets bästa läsning"

Jan Lööf: »Det första som ryker är bordsskicket«
Det är ett drömuppdrag. Ika Johannesson ska följa barndomsidolen Jan Lööf i flera månader. Men snart börjar det bångstyriga geniet visa upp en annan, mörkare sida.

Reportage: Välkommen till Jungle Books
Brist på mat, kläder och medicin. Och framtidsutsikter. Så ser verkligheten ut för de tusentals flyktingar som fastnat i ett läger utanför Calais rapporterar Fanny Härgestam. Här har läraren Mary Jones öppnat ett bibliotek. Varför då?

Svetlana, cykloper – och saknaden efter Jackie Collins
Vilken är årets bästa bok? Vem är årets branschstjärna? Vilken kulturdebatt livade upp? Vi vände oss till kulturelitens bästa gäng för att lista litteraturårets höjdpunkter och bottennapp.

Marilynne Robinson ”Det är ett underbart litet liv här«
Barack Obama och ärkebiskopen av Canterbury slåss om hennes gunst. Allt oftare får hon finna
sig i epitetet »USA:s bästa författare«. Vad är det som är så speciellt med Marilynne Robinson?
Martin Gelin knackade på hemma i Iowa för att få ett svar.

Dessutom:
Per Wästberg inför Nobeldagen: »Så här är ett år i Svenska Akademien«
Masha Gessen skriver brev: »Dear Sweden, jag vet att ni har det svårt just nu«
Yukiko Duke tipsar: ”Här är julens bästa hårda klappar”

Vi Läser nr 6 finns i butik den 24 november.

För mer information:
Jonas Eklöf, chefredaktör – jonas.eklof@vilaser.se / 0768-611700
Yukiko Duke, redaktör – yukiko.duke@vilaser.se.

• viläser
  • yukiko duke
  • jonas eklöf

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland, Hallå Konsument åt Konsumentverket samt Rädda Livet åt Cancerfonden.