Vi nr 3 2016: Moralisk Kompass och en e-suffragett

”FN gjorde allt för att sätta dit mig”
Vi åkte till Genève för att tillbringa ett par dagar med ”FN-svensken” som blev en världsnyhet när han läckte att FN-soldater begått sexuella övergrepp mot barn de var satta att skydda. FN svarade med att försöka tysta honom. ”Högt uppsatta personer har använt organisationens fulla resurser för att sätta dit mig. Allt handlade om att jag gjort fel. Ingen visade något intresse för de våldtagna barnen”, säger Anders Kompass upprört till Vi.

Emily: E-suffragetten
Emily Krumlinde är en av Sveriges få professionella e-sportutövare. Men att vara kvinna i dataspelsvärlden är att ständigt bli utsatt för nedsättande kommentarer från anonyma hatare. ”Tonen är sexistisk, rå och hotfull”, säger Emily, som nu arbetar för att spelvärlden ska skärpa sig.

Min far, Norman Mailer
I många år har Elizabeth Mailer slitit med boken om sitt liv som dotter till Norman Mailer – den amerikanska litteraturen enfant terrible. Snart är hon klar. Arbetet har rört upp många känslor och minnen från en kaotisk barndom. ”Boken handlar om förlåtelse, försoning och den svåra vägen fram. Jag gör detta främst för min egen skull, för att jag ska kunna bli hel”, säger hon till Vi.

Dessutom:

• Asmara – Afrikas art déco-huvudstad.
  • Vad skrattar man åt i Mellanöstern?
  • Författarna som bara är text.

Vi nr 3 finns ute i butik 25 februari.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:
Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

• tidningen vi
  • anders kompass

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland, Hallå Konsument åt Konsumentverket samt Rädda Livet åt Cancerfonden.