Vi nr 8 2014: Liv Strömquist skiter i att skämmas

Med Liv & lust
Liv Strömquist är serietecknaren som är på gränsen till att bli folkkär, men som också inser att man måste utmana den goda smaken för att tränga igenom bruset. ”Om mitt mål skulle vara att vara en god och moraliskt oklanderlig människa, då skulle det inte gå att utföra det här jobbet”, säger hon till Vi i en stor intervju.

Sagan om Airbnb

Airbnb är succéföretaget som förmedlar uthyrning av privat boende och som fått den internationella hotellbranschen att ropa få förbud. Vi har träffat två av grundarna på huvudkontoret i San Francisco. De siktar nu på att expandera och täcka ”alla aspekter av resandet”.

Stefan får Taubestipendiet

Artisten Stefan Sundström får 2014 års Taubestipendium, som delas ut av Tidningen Vi och Taubesällskapet. Sundström är bland annat känd för sina samhällskritiska texter, men till Vi säger han att det är tveksamt om musik kan ha något syfte.

Dessutom:
·  Gamla hus demoleras som aldrig förr. Är 1960-talets rivningsvåg tillbaka?
·  50 år sedan Vilgot Sjömans skandalfilm 491 hade premiär.
·  Dramatikern Stig Larsson spekulerar i vad Gustaf V sa till Jussi Björling.

Vi nr 8 finns ute i butik den 24 juli.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:

Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

• Tidningar, tidskrifter

• tidningen vi
  • taubestipendiet

AB Tidningen Vi ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland samt nummer.se åt Riksteatern.