Vi startar podd – med Fredrik Lindström och Helena von Zweigbergk

I dag är det premiär för Vi-podden, ett helt nytt podcastformat där Fredrik Lindström, Helena von Zweigbergk och Johan Norberg är återkommande röster.

–I Vi-podden försöker vi ta med oss bredden från Tidningen Vi. Ambitionen är att roa och oroa. Vi gör det tillsammans med några av de personer som delar vår nyfikenhet på världen. Med podcastformatet hoppas vi att ännu fler upptäcker Vi, säger Markus Wilhelmson, redaktionell chef på Vi Media och producent av podden.

I första avsnittet debatterar Fredrik Lindström och historieprofessorn Lars Trägårdh en av vår tids stora frågor: Varför är vi så duktiga på att välkomna flyende människor till vårt land, men så förtvivlat dåliga på att släppa in dem på riktigt?

Författaren och radioprofilen Helena von Zweigbergk möter artisten Lisa Nilsson som berättar om vår sjuka kroppsfixering och det höga priset hon har fått betala för att vägra vara tyst.

Dessutom knackar Tidningen Vi:s musikskribent Johan Norberg på hos författaren David Lagercrantz och berättar om det speciella ackord som spelar en avgörande roll i Lagercrantz nya Millennium-bok. Till sist får vi lyssna till en klassisk Vi-intervju med den djupt saknade Gösta Ekman.

–Att sprida vår unika Vi-journalistik även utanför tidningens ryggar känns otroligt kul. Med det här innehållet, de här personligheterna och det här formatet hoppas vi på att ta podd-sverige med storm. Markus Wilhelmson har verkligen gjort ett fantastiskt jobb, säger Vi:s chefredaktör Sofia Wadensjö Karén.

Helena von Zweigbergk:

–Det är en dröm att, i det här formatet, få träffa människor jag är nyfiken på. Jag hoppas på öppna, nyfikna och sökande möten.

Fredrik Lindström om första avsnittet:

–Eftersom vi har samma intresse för den svenska särarten, men delvis olika utgångspunkter, var det väldigt kul att prata med Lars Trägårdh.

Framöver fördjupar Fredrik Lindström sitt resonemang kring denna ”integrationsparadox” i varje nummer av Tidningen Vi. För att därefter – med nya gäster i varje avsnitt – fortsätta diskussionen i podden.

Första Vi-podden släpps i dag, den 26 september. Nya avsnitt kommer varannan vecka. Du hittar podden på vår hemsidawww.vi.se, på iTunes och på andra podcastappar.

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank, Öppet Hus åt Riksbyggen samt Rädda Livet åt Cancerfonden.