Nyhet -

ÖVER 34 TIMMAR LIVE FRÅN GOTHIA CUP –PÅ VIASAT FOTBOLL/HD, VIAPLAY OCH VIAPLAYS FACEBOOK-SIDA

På måndag den 15 juli är det invigning för årets Gothia Cup i Göteborg, världens största ungdomsturnering i fotboll. Viasat Fotboll kommer att direktsända över 34 timmar från cupen, med studioinramning de två sista dagarna (19:e och 20:e juli) som leds av Frida Nordstrand. Tillsammans med Frida är Bosse Petersson (expert), Anders Bjuhr (reporter och kommentator) och Henrik Strömblad (kommentator) på plats.

– Förutom invigningen så sänder vi nonstop från förmiddag till kväll under fyra dagar. Även om vi till vardags sänder fotboll från de stora ligorna, så slås man alltid av all den dramatik och charm som Gothiafotbollen alltid bjuder på. Det blir en fantastisk fest såväl i Göteborg som i tv-rutan, säger Per Nunstedt, programchef Viasat Sport.

Viaplay visade Gothia Cup 2012 och upprepar succén även i år. Nu kan även de som följer Viaplay på Facebook (NO/SE/FI/DK) se Gothia Cup kostnadsfritt via dator. Tittarna kommer i år bland annat att få se den pampiga invigningen den 15 juli, gruppspelsmatcherna och samtliga finalmatcher från Heden 2 både på Viaplay samt Viaplays Facebook.

– Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda möjligheten att visa världens största ungdomsturnering. Sport är en mycket viktig del av vår verksamhet och något som vi hela tiden vill utöka, både på internationell men också på nationell nivå, säger Niclas Ekdahl, VD på Viaplay.

Förutom sändningarna är den stora nyheten för i år den nybyggda arenan på Heden, Gothia Arena. Den byggs endast för Gothia Cup och rymmer 14 000 åskådare, den blir hjärtat av turneringen.

– Den nya Gothia Arena skapar en bättre inramning av turneringen. Ett nytt Center Court. Här kommer alla som vill kunna följa turneringen direkt på plats. Under finaldagarna skapas en fantastisk stämning då vi förhoppningsvis fyller arenan, säger Niclas Andersson, Gothia Cups tävlingsledare.

Standupkomikern Soran Ismail fick för ett par månader sedan en förfrågan från ett kompisgäng i 18-årsåldern att vara deras tränare under turneringen och Ismail tackade ja till uppdraget. På Viasat Sport.se kommer Soran att bedriva en blogg där man kan följa lagets resa i cupen. På måndag spelar de sin första match mot ett tyskt lag, JSG Kawu 1.

– Det ska bli jättekul att träna grabbarna i Gothia. Vi blir kanske lite som turneringens Tahiti, men förhoppningsvis med lite bättre resultat. Min roll som tränare kommer främst att vara att se till att vi har en underbar vecka tillsammans, och såklart min hemliga supertaktik som kanske kan leda oss till några bra resultat, säger Soran Ismail.

• fotboll
  • lätttillgängligt