14 TIMMAR BOXNING I VÄRLDSKLASS PÅ VIAPLAY – SVENSKE JACK OCH FLOYD AVSLUTAR PPV-MARATON

Viaplay bjuder på ett boxningsmaraton i världsklass den 12 september. Under kvällen och natten direktsänder Viaplay över 20 matcher från fyra galor under 14 timmar via Pay-Per-View. Boxningsfesten avslutas i Las Vegas där världens bästa boxare kilo-för-kilo – Floyd Mayweather Jr, väntas ta farväl från ringen. I samma gala sätter svenske världsmästaren Badou Jack sin WBC-titel på spel mot hårdslående britten George Groves.

I april kom Badou Jack från ingenstans och kröntes till världsmästare efter sin sensationella seger över Anthony Dirrell – och blev Sveriges första riktiga boxningsvärldsmästare på herrsidan på nästan 15 år.

Över en natt blev svensken känd över hela boxningsvärlden. Nu ska han göra sitt första försvar av WBC:s super mellanvikts-titel mot George ”Saint George” Groves. Den i England omåttligt populäre Groves är en livsfarlig utmanare med en knockoutprocent på 70.

Jack vs Groves är förmatch till galans huvudnummer – Floyd Mayweathers Jr:s troligtvis sista framträdande. Mayweather, ”Money” kallad, är världens rikaste idrottsutövare och är obesegrad under sin 19 år långa och glimrande proffskarriär. Skulle Floyd även vinna mot André Berto, tangerar han Rocky Marcianos historiska rekord på 49 obesegrade matcher.

Tung knockoutartist
Men Pay-Per-View-festen inleds långt tidigare på kvällen med en Nordic Fight Night-gala direkt från Arena Nord i Fredrikshavn där danska bröderna Micki och Patrick Nielsen samt Rudy Markussen kliver in mellan repen.

Där efter vänder Viaplay intresset mot London och O2 Arena där det unga brittiska tungviktshoppet Anthony Joshua möter skotten Gary ”Highlander” Cornish. Joshua är en knockoutartist som stoppat samtliga sina 13 motståndare i förtid.

Sedan riktar Viaplay kamerorna mot Connecticut där obesegrade mellanviktsmästaren Peter ”Kid Chocolate” Quillin ska försvara sitt WBO-bälte mot Michael ”Pretty Boy” Zerafa från Australien.

När boxningsmaratonet väl går i mål i Las Vegas har morgonen hunnit gry.

Alla nordiska boxningsfans kommer att kunna ta del av denna boxningsnatt exklusivt på Viaplay i Sverige via Pay-Per-View och på flera plattformar.

– Detta är en historisk boxningskväll med några av världens och Nordens bästa boxare, bland annat Floyd Mayweather och svenske Badou Jack. Som ny vd på Viaplay och med ett stort intresse för sport så är det fantastiskt att kunna erbjuda alla nordiska boxningsfans att vara med och uppleva detta, exklusivt på Viaplay i Sverige via Pay-Per-View, säger Jonas Karlén, vd på Viaplay.

Den första matchen börjar klockan 18.00 på lördag den 12 september och avslutas på söndag morgon med fighter från Las Vegas – allt detta tillsammans med analyser, höjdpunkter och liveboxning från studion i Köpenhamn.

– Badou Jack i tung titelmatch i Las Vegas. Och så Mayweather på det! Det blir en upplevelse som inte går att missa om man gillar den här sporten, säger Viasats sportchef Per Nunstedt och fortsätter:

– Den här satsningen befäster vårt kanalhus som hemmaplan för världens bästa boxning. Det är en bred satsning med spets! Vi kommer att gå runt mellan fyra olika galor under något som har alla förutsättningar att bli en magisk boxningskväll.

Viaplays boxings-maraton kommer att visas som Pay-Per-View på Viaplay i Sverige:

Sverige: 499 SEK