MTG SAMLAR VÄRLDENS BÄSTA FOTBOLL – FÖRVÄRVAR LA LIGA, SERIE A OCH LIGUE 1

MTG har säkrat de exklusiva sändningsrättigheterna för spanska La Liga och italienska Serie A från innevarande säsong över 2017/2018, samt franska Ligue 1 från och med nästa säsong till och med 2018/2019. Lägg därtill att avtalen med Champions League och Premier League sedan tidigare förlängts över säsongerna 2017/2018 respektive 2018/2019.

– Det här är en satsning på internationell toppfotboll som saknar motsvarighet, säger Per Nunstedt, Viasats sportchef.

Champions League, Premier League, engelska FA- och Ligacupen, Championship, holländska Eredivisie samt tyska cupen direktsänds redan på Viasats kanaler och Viaplay. Nu får de sällskap av La Liga, Serie A och från och med säsongen 2016 även Ligue 1. När det handlar om att sända internationell toppfotboll står det nu klart att MTG:s kanaler kommer att spela i en helt egen liga. Få om ens något europeiskt tv-bolag kan mönstra en sådan rad av stjärnsprakande fotbollsrättigheter.

– Vi har nu samlat ett tiotal blytunga ligor och turneringar med en och samma avsändare. Vi är stolta över att presentera en sådan världsklasspaketering till våra tittare, som dessutom blir än mer omfattande från nästa år då vi även visar franska ligan.

De nya rättigheterna för La Liga och Serie A sträcker sig över 2018 och premiärsändningarna sker kommande helg i Viasat Fotboll/HD samt Viaplay.

– Det här är nya avtal som sträcker sig fram till sommaren 2018 så vi har gott om tid att ta ställning till kanalplatser, omfattning och inramning. När bläcket har torkat så återkommer vi med en plan för resten av året, säger Nunstedt.

De nya rättigheterna adderar ytterligare en dimension till Viasat Fotbolls storsatsning där tittarna nu kan se majoriteten av de största och traditionstyngda klubbarna som Barcelona, Real Madrid, Juventus och Milan i de mest prestigefyllda tävlingssammanhangen. Dessutom ges chansen att närmare följa de finaste svenska talangerna när de mäter krafterna med världseliten, som till exempel det nya anfallshoppet John Guidetti i Celta Vigo samt Palermos mittfältsduo Oscar Hiljemark och Robin Quaison.

– Engagemanget kring internationell klubblagsfotboll slår hela tiden igenom nya barriärer. Malmö FF:s Champions League-äventyr har en bra bit över miljonen och har helt plötsligt siffror i paritet med det svenska landslaget. Det är en extrem spets och en omfattande bredd när vi från och med denna vecka visar de populäraste ligorna, lagen och spelarna på veckobasis, säger Nunstedt och påminner om den stolta MTG-historiken av att sända just internationell toppfotboll.

– Redan 1990 sände TV3 den engelska högstadivisionen på söndagar, med tv-legendarer som Lars-Gunnar Björklund och Bengt Grive i kommentatorsstaben. Drygt fyra år senare tog MTG över Serie A från Sveriges Television, då TV3 bland annat lanserade studioprogrammet ”Uno, Kryss, Due”. Och när vi startade Viasat Sport 1999 så var det faktiskt med hjälp av spanska La Liga. MTG och Viasats kanaler har med andra ord en stark tradition av att sända från engelsk, spansk och italiensk ligafotboll. Det som gör det så speciellt nu är att vi lyckats samla dem samtidigt, inte minst sett till det stora intresset som råder just nu, säger Nunstedt.

• fotboll