Så slappnar du av från sociala medier i jul

Äntligen närmar sig julen med ledighet, helgfirande och tid för familjen. Men hur mycket kommer du egentligen att umgås med dina nära och kära under julhelgen? Vårt behov av att ha ständig koll på sociala medier gör att det blir svårare att slappna av – även när vi är lediga.

Det är inte bara julstök med klappar, julkort och firande som kan orsaka stress inför årets sista ledighet. Nu kan vi också lägga till behovet av att vara ständigt uppdaterade om våra sociala medieflöden på listan över stressframkallande beteenden.

Enligt undersökningen Internetrapporten kollar 73 % av svenskarna mejlen dagligen och 44 % måste uppdatera sig om sina sociala medier innan dagens slut. Det ökade användandet av smartphones har också gjort att e-post och sociala nätverk är de dominerande aktiviteterna i mobilen.

Men precis som vi lärt oss att vara ständigt tillgängliga, behöver vi nu också träna på att slappna av från sociala medier. Något som var utgångspunkten för Viaplay när de skapade digitaltjänsten som ska hjälpa oss till en avslappnad jul.

Lagom till julledigheten lanserar Viaplay sociala medietjänsten Relaxed; ett autosvar för ditt Facebook- och Twitterkonto. På samma sätt som du aktiverar ett autosvar för ditt mailkonto inför julledighet, ger tjänsten Relaxed dig möjligheten att göra det samma på dina sociala medier.

Genom att koppla tjänsten till ditt Facebook- och Twitterkonto får du möjlighet att komponera ett eget meddelande som automatiskt skickas iväg som svar så fort någon kontaktar dig på de sociala medieplattformarna. En tjänst som gör att du kan fokusera på att slappna av på riktigt under julen, utan att dina sociala medievänner undrar vart du tagit vägen.