Viaplay presenterar: Super Bowl 47 - Live!

Natten mellan söndag och måndag möts San Fransisco 49ers och Baltimore Ravens i den 47e omgången av Super Bowl, USAs absolut största sportevenemang. För de som inte själva har möjlighet att åka till Mercedes-Benz Super Dome i New Orleans, visar nu Viaplay den spektakulära matchen live.

Super Bowl har på bara några årtionden blivit ett världsfenomen som sträcker sig långt utanför USAs gränser. Matchen mellan de två NFL finalisterna följs varje år av allt fler tittare. 2013 års Super Bowl kommer sändas live på 35 språk världen över och beräknas få över 200 miljoner tittare.

Super Bowl Sunday har blivit lite av en högtidsdag i USA och en industri som omsätter miljardbelopp. Amerikanarna spenderar varje år miljontals kronor på merchandise och snacks inför matchen och amerikanska företag betalar enorma summor för att på ena eller andra sättet associeras med Super Bowl. Även underhållningen i halvtid brukar dra till sig stor uppmärksamhet där världsstjärnor som Michael Jacksson, Bruce Springsteen, Prince, Madonna, U2 och N´Sync alla har genomfört spektakulära shower under Super Bowl. I år kommer ingen mindre än Beyoncé att stå för underhållningen.

Viaplays livesändning hittar du här: http://viaplay.se/sport/nfl-live/super-bowl-49ers-ravens

Tablån för kvällen den 3 februari:
23:00 – Road to Super Bowl
00:00 – Försnack i studion
00:30 – Kickoff!

Med Viaplay kan du ta del av livesänd sport i världsklass, förutom NFL/Super Bowl visas även: NHL, Premier League, PGA-touren, Hockeyallsvenskan och mycket mer. Viaplay erbjuder även tusentals filmer och mängder av TV-serier. Viaplay kan du se på datorer, smarta telefoner, läsplattor, Viaplay-Boxen, Smart TVs och spelkonsoller.

För mer information, vänligen kontakta:

Janette Cohen, PR Manager
Telefon: +46 (0)73 6991978
E-mail: janette.cohen@viaplay.com

10 Rolig fakta om Super Bowl:

• Super Bowl 46 som spelades 2012 blev det mest sedda programmet i USA:s tv-historia med över 111 miljoner amerikanska tittare, det var tredje året i rad som Super Bowl slog tittarrekordet.
  • Snittpriset för en 30 sekunders reklamspot under Super Bowl 2012 låg på 3,5 milj. dollar.
  • Den 15 januari 1967 vann The Green Bay Packers från Green Bay, Wisconsin den första Super Bowl någonsin. Laget de slog var Kansas City Chiefs.
  • San Fransisco 49ers har vunnit Super Bowl 5 gånger tidigare och Baltimore Ravens har vunnit en gång.
  • Mercedes-Benz Super Dome har en besökskapacitet på drygt 75 000.
  • Årets Super Bowl blir det sjunde som hålls i Mercedes-Benz Super Dome i New Orleans (tidigare Louisiana Super Dome)
  • Över 700 000 fotbollar tillverkas varje år för NFL och av dem används 72st på Super Bowl.
  • Det konsumeras mer mat under Super Bowl Sunday än någon annan dag i USA förutom Thanksgiving. Totalt äter amerikanerna ca 14 500 ton chips och 3 600 ton guacamole under Super Bowl Sunday.
  • Trofén som det vinnande laget får heter The Vince Lombardi Trophy (Vince Lombardi var en legendarisk tränare som tränade de första Super Bowl vinnarna Green Bay Packers).
  • Super Bowl inleds alltid med den Amerikanska nationalsången som i år kommer framföras av sångerskan Alicia Keys, den har tidigare framförts av artister som: Diana Ross, Barry Manilow, Billy Joel, Whitney Houston, Backstreet Boys, Mariah Carey, Aretha Franklin, Christina Aguilera och Kelly Clarkson m.fl.

• lätttillgängligt
  • smart-tv
  • tv plattform
  • super bowl

Viaplay är Skandinaviens ledande online-tjänst för TV, film och sport. Viaplay erbjuder de senaste TV-serierna, tusentals populära filmer och direktsända sportevenemang i världsklass som Engelska Premier League, UEFA Champions League, NHL och Formel 1. Viaplay finns på datorer, smartphones, läsplattor, Smart TV, Viasat-Top-Boxar och Xbox360 och Playstation 3. Läs mer på www.viaplay.com.