KVINNORNA TYSTARE PÅ ÅRETS OSCAR-GALA - Knappt hälften av årets Oscar-nominerade filmer klarar Bechdel-testet

Förvisso är Oscar en liten gubbe, men Viasat Film hade hoppats på att trenden gick åt andra hållet. Till skillnad mot förra året går antalet nominerade filmer som klarar det så kallade Bechdel-testet, eller A-märkning som vi benämner det i Sverige, ner.

Det är inte något radikalt som krävs för att klara A-märkning. En film ska innehålla - (1) två kvinnor med namn – (2) som talar med varandra – (3) om annat än en man. I huvudkategorin Bästa film är det i år bara fem av de nio storfilmerna som klarar en A-märkning jämfört med sju 2013.

Såväl Captain Philips och Wolf of Wall Street som Gravity och Her misslyckas. Bland de 20 övriga titlarna som blivit nominerade (animerat och dokumentär borträknat) klarar bara hälften en A-märkning. Filmer som Star Trek Into Darkness, Smaugs hemlighet, Inside Llewyn Davis och Lone Ranger är helt enkelt fattiga på konverserande kvinnor.

Alla de Oscar-nominerade filmerna är givetvis mycket sevärda. A-märkning visar något annat. Märkningen handlar inte om ifall filmen är bra eller inte, utan om vilka historier vi väljer att berätta.

Viasat Film har i sina recensioner Bechdel-testat filmer sedan hösten 2012. Sedan några månader tillbaka har vi övergått till den A-märkning som en grupp Stockholmsbiografer tagit fram. Kriterierna är dock de samma.

Viasat Film är glada och stolta över att sju av storfilmerna som är Oscarnominerade kommer att visas på Viasat Film under 2014 – först ut är danska ”Jakten”, nominerad i bäst utländska film.

• viasat film
  • film