Ny tung motorrättighet med svensk förare

F1-klara Marcus Ericsson och andra blågula racingess får sällskap av ytterligare en svensk i en tung motorserie i Viasat Motor/Viaplay. Viasat har säkrat rättigheten till det australiska touringcarmästerskapet V8 Supercars. Teamet Volvo Polestar, som även kör i STCC, ställer upp med två bilar och svenske föraren Robert Dahlgren, 34.

V8 Supercars-serien har premiär 1 mars i Adelaide. Svensken Robert Dahlgren har meriter från bland annat STCC och TTA, och var aktuell för flera Formel 1-team tidigare i karriären. Nu får han chansen att visa vad han går för i Australiens standardsvagnsmästerskap.

– Det är härliga tider för racing-Sverige med ännu ett blågult namn i en tung serie. V8 Supercars växlar upp i intresse och det ska bli spännande att följa den i år, säger Viasat Sports programchef  Per Nunstedt.
Polestars andra bil körs av Scott McLauglin, 20-åring som i fjol utsågs till årets rookie. Under huven på Volvo S60:n hittar man en modifierad V8-motor med 650 hästar, som gör 0-100 på 3.2 sekunder.
Tävlingarna i V8 Supercars har ett publiksnitt på över 100 000, och den största tävlingen, The Bathurst 1000, lockar en kvarts miljon åskådare till banan. Viasat Motor/Viaplay kommer att sända live från alla tävlingar, med reservation för tablåkrockar.

Tv-tider, premiärracet

Lördag 1 mars
06.30, Viasat Motor/HD/Viaplay: V8 Supercars Clipsal 500, race 1

09.05, Viasat Motor/HD/Viaplay: V8 Supercars Clipsal 500, race 2