Viasat Film och TT Nyhetsbyrån i ett unikt redaktionellt samarbete

Viasat Film och TT Nyhetsbyrån inleder ett nytt redaktionellt samarbete om aktuella filmer och tv-serier. Premiär för samarbetet sker i samband med filmfestivalen i Cannes. Tillsammans kommer Viasat Film och TT Nyhetsbyrån att bevaka festivalen i programmet Studio Cannes, som sänds direkt under festivalveckan. Det blir recensioner, intervjuer och reportage från film- och serievärlden, som kommer att distribueras via TT Nyhetsbyrån.

I morgon, 13 maj, inleds årets största filmhändelse, filmfestivalen i Cannes. Viasat Film tillsammans med TT Nyhetsbyrån satsar stort och gör dagliga program direkt från festligheterna på Croisetten. Varje dag under filmfestivalen kommer programmet Studio Cannes att leverera dagsfärska nyheter, intressanta intervjuer och självklart filmrecensioner.
Vilken film snackas det mest om, vilka stjärnor beträder röda mattan, och vad gör de svenska skådespelarna i Cannes?

Den centralt belägna utomhusstudion i Cannes, bara ett stenkast från filmpalatset och röda mattan, kommer att gästas av aktuella filmpersonligheter. Programmet leds av Hans Wiklund, filmexpert hos Viasat Film, och intervjuer, recensioner och reportage kommer att levereras av Miranda Sigander, filmexpert på TT Nyhetsbyrån, samt Jennifer Åkerman, reporter Viasat Film.

- Det är en unik möjlighet för oss att få arbeta tillsammans med TT Nyhetsbyrån och deras kompetenta redaktion. Det är fantastiskt att med gemensamma redaktionella krafter få fram unikt material till tittarna och ha möjlighet att ytterligare vidga filmrapporteringen i Sverige, säger Jonas Karlén VD på Viasat.

Vidare kommer Viasat Film och TT Nyhetsbyrån att samarbeta kring det program som Viasats filmredaktion startat under vintern 2014, Studio Film. Studio Film fokuserar på det senaste i filmvärlden, med recensioner, reportage och intervjuer och leds även det av Hans Wiklund.

- Samarbetet med Viasat Film är ett bra sätt för oss att serva våra kunder med senaste nytt från Cannes. Det ger oss en fantastisk möjlighet att erbjuda kunnig, spännande och rolig rapportering direkt från röda mattan och vår studio, säger Marika Långström, övergripande nyhetschef på TT Nyhetsbyrån

• Bio, film, foto

• filmfestivalen i cannes