Viasat Film presenterar en A-märkt Super Sunday

Sedan september 2012 Bechdeltestar* Viasat Film och filmexperten Hans Wiklund alla filmer i samband med att de recenseras. Från och med 1 november 2013 börjar Viasat Film även A-märka sina recensioner och presenterar i samband med detta en helt A-märkt Super Sunday.

Viasat Film börjar från och med den 1 november att A-märka sina filmrecensioner. I samband med detta presenteras även en helt A-märkt Super Sunday, som går av stapeln den 17 november. A-märkt är en ny märkning av film. För att en film ska bli A-märkt krävs att den innehåller minst två kvinnliga karaktärer med namn som någon gång under filmen samtalar med varandra om något annat än män.

– Vi Bechdeltestar de filmer vi recenserar sedan tidigare, A-märkningen innebär att vi förtydligar vad det är vi testar. Som nämnt tidigare har testet ingenting att göra med hur bra en film är. Vi tycker att A-märkningen är ett bra initiativ och därför presenterar vi en helt A-märkt Super Sunday den 17 november, säger Hans Wiklund, Filmexpert på Viasat Film.

Filmerna som visas under den A-märka Super Sunday den 17 november är:

15.00 Bitchkram
17.00 Rollergirl/Whip it
19.00 The Iron Lady
21.00 Hunger Games
23.00 Savages

A-märkt är ett initiativ från Folkets Hus och Parker i samarbete med Rättviseförmedlingen och WIFT.

För mer information om A-märkningen, besök http://www.a-markt.se/

* För att en film ska klara Bechdeltestet måste den uppfylla följande kriterier:
1, Ha minst två namngivna kvinnliga karaktärer
2, Som pratar med varandra
3, Om något annat än män.

• viasat film