Viasat lanserar Nordens första TV-kanal i Ultra HD

MTG-ägda Viasat förstärker sitt premiumutbud av sport ytterligare och kommer snart att erbjuda sina kunder en ännu bättre tittarupplevelse. Viasat Ultra HD blir Nordens första TV-kanal med innehåll i Ultra HD (4K) och lanseras när sportsäsongen kör igång i höst. Kanalen kommer att innehålla några av höjdpunkterna från MTGs starka sportportfölj i bästa möjliga bildkvalitet.

Det finns ett ökat konsumentintresse för Ultra HD, också kallat 4K, som märks av i en växande försäljning av tv-apparater med stöd för den nya superhöga upplösningen. Därför har MTG i samarbete med satellitoperatören SES och elektronikjätten Samsung gått ihop för att förverkliga den nya kanalen som kommer att sändas via satellit i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Viasat Ultra HD kommer att innehålla några utvalda direktsändningar från UEFA Champions League och andra delar av MTGs rättighetsportfölj, specialproducerade i Ultra HD med oöverträffad detaljrikedom och bildkvalitet.
- Det är roligt att det nu börjar produceras innehåll i Ultra HD och att sporten går i bräschen. Bildkvaliteten är fantastisk och ger tittaren en upplevelse av att komma riktigt nära händelserna på skärmen. Vi är glada över att vara först i Norden och ser fram emot att fortsätta bygga på det framgångsrika samarbetet med Samsung och SES för att erbjuda våra kunder ett växande innehåll i Ultra HD, säger Bartek Gudowski, Chief Technology Officer, MTG Broadcasting.

Under sommaren kommer Viasat också att lansera en ny Ultra HD digitalbox från Samsung och en TV-Modul som möjliggör för kunder i Norden med en Ultra HD TV att se kanalen. Kanalen kommer till en början att vara tillgänglig för Viasats TV-kunder med tillgång till sportkanaler.

• Bio, film, foto

• viasat sport