Viasat visar OS i Virtual Reality och Ultra HD

Viasat är först i Norden med att direktsända sport i 360 graders Virtual Reality-format - och först i Europa med att sända de OS i Rio 2016 i Ultra HD-format (4K). Viasat Sport 360 och den nya TV-kanalen Viasat Ultra HD lanseras i Sverige inför invigningsceremonin av OS den 5 augusti.

Lanseringen av Virtual Reality-appen Viasat Sport 360 görs i samarbete med elektronikjätten Samsung och upplevs med Samsungs smarta telefoner som är kompatibla med Samsung Gear VR headsets. Lanseringen av den nya TV-kanalen Viasat Ultra HD görs också i samarbete med Samsung samt med satellitoperatören SES och kommer innehålla 120 timmar OS-sändningar i superhög upplösning.

- Ultra HD, VR och video i 360° revolutionerar sättet hur vi konsumerar TV och video. De här nya teknologierrna möjliggör tjänster som tar tittaren närmare händelsernas centrum än vad som någonsin tidigare varit möjlig, och större än OS blir det inte. Vi gillar att implementera nya idéer som skapar framtidens underhållning, och vi ser fram emot att leverera en ännu bättre OS-upplevelse till alla sportälskare i Sverige, säger Bartek Gudowski, CTO på MTG Broadcasting.

- Med innovationer som Gear VR, som gör det möjligt för användaren att uppleva 360 graders innehåll, bryter vi ner distansen mellan TV-publiken och sportupplevelserna under de Olympiska Spelen i Rio. Med VR-glasögonen på kommer man närmare, som om man satt på de bästa platserna i publikhavet, säger Adam Fors, nordisk marknadschef på Samsung.

Viasat Sport 360 är en kostnadsfri app och kommer från och med den 2 augusti att finnas tillgänglig för nedladdning på smarta telefoner från Samsung som är kompatibla med Gear VR. Appen kommer att finnas på AppStore och Google Play från den 23 augusti. Utvalda höjdpunkter från OS kommer att släppas efter OS och annat sportinnehåll allt eftersom.

Innehåll i Ultra HD sänds från de Olympiska Spelen i Rio med en timmes fördröjning till alla Viasats parabolkunder med sportpaketet i Sverige som har en Ultra HD set-top box eller TV-modul.

• Bio, film, foto

Viasat är en del av den internationella mediekoncernen Modern Times Group (MTG), med verksamhet på fyra kontinenter inom fri-TV, betal-TV, radio och TV-produktion. MTGs Viasat Broadcasting sänder fri- och betal-TV via egen satellitplattform och tredjepartsnätverk, samt distribuerar TV-innehåll över internet. Modern Times Group är ett tillväxtföretag och är noterat på Nasdaq OMX i Stockholm. För mer information, gå in på www.mtg.se.