Arcona går vidare med Vico

Arcona har länge arbetat med lean och effektivare arbetsmetoder. Att kontinuerligt förbättra och förädla sitt arbetssätt ligger i Arconas tänk. Att använda Vico's verktyg och processer stödjer Arconas sätt att vilja arbeta.

Björnkulla ett projekt med Huge Fastigheter
Johan Månsson, på Arcona berättar
- Björnkulla projektet tillsammans med Huge var ett bra projekt för att ta första steget med 5D. Vi har använt 3D-modellen för att komma fram till ett riktpris. Vi använder redan i skiss skedet började vi använda Vico Office i 5D för att sätta ett riktpris berättar Johan.

Enkelt och snabbt att lära
- Det var förvånansvärt enkelt att komma igång med Vico! Vi levererade en sk .vico fil till beställaren. Att visuellt arbeta med Vico's verktyg är mycket kraftfullt. Vi kommer att använda Vico i kommande projekt och hoppas på att flera kommer igång som vi både beställare och entreprenörer.
Många vill arbeta som man alltid gjort. Johan föreslår att kraven skall ställas att arbeta på detta sätt i alla totalentreprenader och att ett arbetssätt utformas tillsammans med Vico.
Hur man sakta men säkert och tryggt tar till sig ny teknik och nya processer och ser mycket stora möjligheter till bättre projekt tillsammans med beställaren.

Attraktivare arbetsgivare
Johan anser också att de blir en mer attraktiv arbetsgivare om de anammar nya verktyg och metoder som Vico erbjuder. Arcona kommer använda Vico 5D i sina kommande totalentreprenader.

• Arkitektur

• 3d
  • 4d
  • 5d
  • bim
  • flowline
  • kalkyl
  • huge fastigheter ab
  • arcona
  • vico office
  • vico

Vico är världsledande inom optimering av bypprojekt i 5D. Vico beklär en 3D modell med tid (4D) och kostnader (5D) för att på ett unikt sätt kunna visualisera, analysera och optimera byggprojekt. Att använda Vico's processer och mjukvaror ger enastående resultat och många kunder räknar på besparingar mellan 10-25% av både kostnad och tid för byggprojekten.

Bland kunderna finner du Locum, SL, Akademiska Hus, Jernhusen, Peab, Skanska, Veidekke, Arcona, Projektledarhuset mfl.

Vico har fått stor uppmärksamhet de senaste åren genom att utveckla unika verktyg för byggindustrin där många företag kan se en stor nytta med att använda BIM (Byggnads Information Modell) för kostnads- och tidplane analyser.

Elias Geokhaji

Presskontakt Marknadsassistent Marknad