Stockholms Exploateringskontor - 4D-planerar med Vico

För pilotprojekt skapas även volymmodeller för en 4D-planering av projektet. För att projektet skall kunna redovisas på bästa sätt skapades först en sk nutidsmodell som kan simuleras tillsammans med en framtidsmodell för att illustrera hur projektet kommer att framskrida.

Hittar konfliktpunkter
”Tidplanering är ett kommunikationsinstrument som måste vara lättförstått och överskådligt. Genom att konceptet 3D, 4D baserat på platsberoende aktiviteter hjälper det oss att identifiera och tydliggöra konfliktpunkter inom ett specifikt enskilt område som definierats. Detta visualiseras tydligt genom flowlineplanering.”
Berättar Fredrik Bergman, genomförandechef Norra Djurgårdsstaden på Stockholmsexploateringskontor.

Bättre kommunikation
"Genom att använda Vico's koncept kan beställare och beslutsfattare få ett säkrare beslutsunderlag vilket leder till lägre risk. Vico har fungerat som stöd och hjälper projektgruppen att visualisera, analysera och optimera 4D-planeringen."
Säger Peter Dufvenberg, 4D-samordnare på Vico

Kreativare miljö
"Ofta får vi höra att de som kommit igång med tidsplanering med Flowline får en kreativare miljö. Inte bara för de som skapar själva tidsplanen utan även för de som skall läsa, förstå och tolka den.
Nästa steg blir att koppla samman tidsplanen med 3D-modellen och där med komma igång med 4D-planering. Då kan du även spela upp en film som visar hur projektet i 3D framskrider."

Förklarar Patrik Mälarholm, VD för Vico i Sverige.

• 3d
  • 4d
  • bim
  • flowline
  • tidplanering
  • vico
  • vico office

Vico är världsledande inom optimering av byggprojekt i 5D. Vico beklär en 3D modell med tid (4D) och kostnader (5D) för att på ett unikt sätt kunna visualisera, analysera och optimera byggprojekt. Att använda Vico's processer och mjukvaror ger enastående resultat och många kunder räknar på besparingar mellan 10-25% av både kostnad och tid för byggprojekten.

Vico har fått stor uppmärksamhet de senaste åren genom att utveckla unika verktyg för byggindustrin där många företag kan se en stor nytta med att använda BIM (Byggnads Information Modell) för kostnads- och tidplansanalyser.

Elias Geokhaji

Presskontakt Marknadsassistent Marknad