Förlängt försäljningstillstånd för antroposofiska läkemedel

Regeringen har beslutat förlänga försäljningstillståndet för antroposofiska läkemedel med ett år. Parallellt med detta får Läkemedelsverket i uppdrag att utreda hur artikel 16:2 i EU:s läkemedelsdirektiv kan tillämpas. Intentionen är att hitta en mer permanent lösning.

– Det är bra att Regeringen efter en lång beredning förlänger försäljningstillståndet och att man arbetar vidare med att finna mer långsiktiga lösningar på det regeldilemma som skapas av de välkända bristerna i EU:s läkemedelsdirektiv. Det som saknas är ett direktiv för antroposofiska läkemedel, medan det finns ett direktiv för homeopatika, säger Ursula Flatters, läkare och styrelseledamot vid Vidarkliniken.

– Vi ser detta som ett fortsatt förtroende för Vidarklinikens framgångsrika, integrativa vårdinsatser för patienterna och för vårt utökade arbete med att beforska och utvärdera de insatserna.

Antroposofiska läkemedel är en viktig del i den komplementära vård och rehabilitering som ges vid Vidarkliniken. Enligt både egna och oberoende utvärderingar ger vården goda och bestående resultat för patienterna. Bakgrunden till det regeldilemma som sedan länge behöver lösas är att det finns vissa svårigheter att inordna de väl beprövade, terapiinriktade antroposofiska läkemedlen i EU:s produktinriktade läkemedelsdirektiv.

För mer information:

Ursula Flatters, läkare och styrelseledamot, Vidarkliniken