Det oväntade mötet

Tänkte berätta hur första mötesplatsen (fikarummet) kom till i Videum Science Park i mitten av 1990-talet. Jag hade bara jobbat några månader på Videum och saknade några att fika med. Gerth, som då var VD var bara på plats en dag i veckan och då hade vi en hel del att gå igenom. Visst fanns det ett fikarum där jag kunde göra kaffe, men där satt jag oftast själv.

Vi hade ett företag i lokalerna precis intill, men de tog gärna kaffet inne på kontoret. Fler företag fanns på våningsplanet men det fanns inget naturligt mötesrum där man kunde träffas över en kopp kaffe. En dag när jag bryggde kaffe så kom jag på att om vi bara öppnade upp ett hål i väggen åt andra korridoren så skulle de övriga också kunna fika där. Sagt och gjort jag frågade Gerth vad han tyckte om idén och han tyckte den var bra. Vi gjorde en öppning i väggen och hade skapat vår första mötesplats.

Det konstiga var att ingen hade tänkt på detta tidigare. Nu började man mötas över en kopp kaffe och lärde känna de man tidigare endast hejat på. Det var flera som började utbyta idéer och samarbeta. Även de som innan tagit sin kopp kaffe och gått in på kontoret ville nu vara i fikarummet.

Idag har vi flera mötesplatser i Videum Science Park. De ger bra möjligheter till träffpunkter för våra hyresgäster. Där man kan ta en kopp kaffe, träffas och prata, utbyta kunskap, hjälpa varandra eller göra affärer. Idéer föds där människor möts!

Ingrid Johannission, administrativ chef

/Hämtat ur vårt nyhetsbrev.