En kort tillbakablick på 2013

VD har ordet - En kort tillbakablick på 2013
Under året arbetade Videum parallellt med dels befintlig utvecklingsplan och dels med kommande utvecklingsplan. När vi summerade 2013 kunde konstateras att vi nådde ungefär hälften av de uppsatta målen i den utvecklingsplan som löpte ut under 2013. Videum vill vara en lärande organisation. Därför har vi tagit till oss av de erfarenheter vi har skaffat oss på vägen och tillämpat dessa i framtagandet av den nya utvecklingsplanen för perioden 2014–2016, antagen av Videums styrelse 2014-02-12. Målen har blivit färre och vi har blivit tydligare och vässat våra mål ytterligare.

Fastighetsmässigt har det på nybyggnadsfronten varit relativt lugnt. Samtidigt har Videum bytt ut två av de bärande limträbalkarna i kvarteret Uppfinnaren efter konstaterat rötangrepp på dessa. Vidare har samtliga åtta bärande limträbalkar plåtbeklätts för att undvika dylika skador i framtiden. Videum bytte grafisk profil och hemsida under 2013. Dels för att ytterligare lyfta fram de mjuka värdena inom Videums science park-erbjudande; kunskap, nätverk, innovation och företagande. Dels för att hemsidan blir allt mer Videums främsta kommunikationskanal. Både internt ut till våra drygt 100 hyresgäster och externt ut till samhället och olika intressenter.

ÅRET SOM KOMMER
Under 2014 står Videum inför utmaningen att tillgodose våra expanderande hyresgästers behov i Videum Science Park. Det är positivt att många av företagen är i en tillväxtfas som skapar fler arbetstillfällen och optimism om framtiden. Samtidigt är det en utmaning för Videum att kunna lösa de kvadratmeter man behöver inom befintligt fastighetsbestånd. Vakansgraden är fortsatt låg.

Några frågetecken som vi hoppas omvandlas till utropstecken under kommande år är hus Charlie, en helt ny angöring till Videum Science Park och Teknikens Hus. Det sistnämnda ett konkret exempel på samverkan mellan akademin, näringslivet och det offentliga samhället för att möta utmaningen att öka intresset för teknik och tekniska utbildningar på flera nivåer. Vi kommer också under året få svar på vad andra science parks tycker om vårt arbete genom en Peer Review och kanske framförallt hur vi kan arbeta bättre för att leverera en kvalitativt bra science park. Vi kommer att lyssna in vad våra hyresgäster tycker om vår service och vårt arbete. Detta genom en kundenkät som tydliggör Videums förbättringspotential. För sådan finns alltid och man behöver hålla sina sjökort ”rättade” i en föränderlig värld för att över tid kunna navigera mot målet.

FRAMTIDENS UTMANINGAR
Vi vill möta de önskemål och behov som föreligger när det gäller att arbeta samman det offentliga samhällets och näringslivets stora behov av kvalificerad kompetensförsörjning. Vi vill samtidigt arbeta för att regionens främsta tillväxtmotor, Linnéuniversitetet, ska kunna utvecklas och på sikt även få ytterligare forskningsmedel och därmed stärka sin position i den akademiska världen. För detta krävs gemensamma tag. Videum står beredda att bidra både till konkreta insatser och att arbeta med övergripande målarbete och strategier. Detta för att vi tillsammans ska kunna rusta vår region för att stå stärkta när vi tillsammans möter framtiden.

David Svensson VD Videum AB

(inledning i Videums årsredovisning 2013)