Förändringens vindar...

För ett antal år sedan påbörjade Videum arbetet med att utveckla science parken genom att samla företagen i kvarteret Uppfinnaren. Syftet var att skapa en dynamisk och entreprenöriell miljö för företag som kan och vill samverka. Både med varandra och med akademin. Något år senare antogs en visionsplan med syftet att låta kvarteret Uppfinnaren expandera och bli en starkare och tydligare science park. Sedan dess har en del omarbetningar skett i denna visionsplan efter hand som olika perspektiv har beaktats. Bland annat har det framgått helt klart att behovet av en tydlig entré i kombination med en större gemensam entréyta är en grundförutsättning för att skapa ett dynamiskt stråk för alla de människor som rör sig i en science park. Dessutom har vårt delägda dotterbolag, Företagsfabriken, fortsatt sin framgångsrika utveckling vilken vi vill fortsätta att aktivt stödja.

För knappt ett halvår sedan påbörjades en förändring av det administrativa Sverige bland annat genom bildandet av Region Kronoberg. En sammanslagning av Landstinget och Regionförbundet innebär nu att det är aktuellt för deras del med en avflyttning till förmån för andra lokaler. Plötsligt sitter Videum med en stor kapacitet mitt på Campus som är både attraktiv och önskad av flera andra aktörer, samt en kapacitet som bär på en stor samhällsnytta.

För att kunna förverkliga visionen om hus Charlie i kvarteret Uppfinnaren med en tydlig entré, sammanbyggnation och få med alla de fördelar en bra science park är förknippad med, är Videum berett att pröva möjligheten att sälja en del av kvarteret Forskaren till ett av sina systerbolag.

När olika nödvändiga beslut kommer att tas är i dagsläget inte klart, men förhoppningsvis kommer det att ske rätt skyndsamt. Videum arbetar givetvis på att erbjuda befintliga kontorshyresgäster i kvarteret Forskaren lika bra, eller till och med, bättre lokaler i kvarteret Uppfinnaren. Under resans gång kommer säkert en hel del praktiska saker och rutiner att påverkas, men syftet är att allt ska kunna hanteras på ett bra sätt. När vi sedan har ett datum framöver inviger vi ett av Sveriges vassaste Science Park-kvarter i Sveriges fjärde starkaste tillväxtregion på Campus till ett av landets största universitet!

Avslutningsvis vill jag passa på att önska alla en välförtjänt trevlig sommar!

David Svensson, VD Videum AB

(Hämtat ur Videums nyhetsbrev 140619)