Från Skövde till årets budget

Nu när året börjar gå mot sitt slut åkte Videums personal iväg till Skövde för att skapa delaktighet och för att arbeta med den kommande årsbudgeten. För att bli inspirerade att ta tag i både de ”hårda och ”mjuka” frågorna så besökte vi Torsviks kraftvärmeverk och Gothia Science Park.

Väl i Skövde samlade vi de olika avdelningarna för att försöka sammanställa vilka kostnader man ser framför sig. De hårda frågorna är oftast inte så svåra att lösa hos oss inom fastighet – vi följer en fastlagd underhållsplan som vi går igenom och prioritera. De svåra punkterna är de mjuka – hur utvecklar vi vår science park ytterligare inför 2015?

När vi beskriver målet om Videums verksamhet så pratar vi om Triple Helix, kopplingen mellan akademi, samhälle och näringsliv. I samband med det diskuteras även om att etablera Teknikens Hus på området, ett projekt som är gemensamt mellan gymnasieskola, universitet och näringsliv. Det pågår även en planering för en fysisk utveckling av vårt område. Bland annat kommer hus A och C troligtvis att ställas om till studentbostäder.

För att ytterligare förbättra vår verksamhet planerar vi även att utöka kontorsytan i kv. Uppfinnaren med hus Charlie. Genom ett sammanbyggande av hus Alpha, Bravo, Charlie och Delta kan vi ytterligare stärka mötesplatserna och leva upp till vår devis ”idéer föds där människor möts”

Om dessa projekt blir verklighet kommer de bidra till parkens utveckling, men eftersom vi är övertygade om vår science park stärks av att vi arbetar med de mjuka värdena, så är även det en stor del av vår utvecklingsplan för 2014-2016.

Vi vet inte än om vi har fått igenom vår budget. Den ska sammanställas och fastställas av vår styrelse först. Min förhoppning är dock att ni som hyresgäster ska märka resultatet av dessa budgetdagar innan 2015 är över och att vi genom detta kanske även bidragit till en positiv utveckling av ert eget företag.

Patrik Hjelm, fastighetschef