​Utan spaning – ingen aning

Jag vet inte var uttrycket kommer från, men innebörden är intressant. Visst kan man läsa sig till nya rön och infallsvinklar på problem och utmaningar man står inför i vardagen. Eller kanske man numera egentligen googlar fram ny kunskap? Då kunskap förhoppningsvis leder till bättre aning så är det rätt tacksamt nuförtiden med alla dessa appar och sajter som finns att tillgå.

För något år sedan var jag på en uppvaktning på Teleborgs slott. En av talarna var professor emeritus Harald Niklasson vid Linnéuniversitetet. Han inledde sitt anförande med en för mig helt okänd latinsk sentens. Och då har jag ändå rätt hygglig koll på sådana trots att jag inte är ”latinare”. Han avrundade sentensen med att säga ”… detta vet förstås alla bildade människor vad det betyder...(konstpaus – där jag kände en kall kår längs min ryggrad)… med tillgång till Wikipedia”.

Men det är inte bara via nätet vi skaffar oss ny kunskap. Minst lika viktigt är det fysiska mötet. Att omvärldsspana genom att genomföra studiebesök eller att ta emot studiebesök inkräktar på vardagen och det operativa. Men är mycket värdefullt i det framtida strategiska arbetet. Att samla på sig olika infallsvinklar från andra likartade verksamheter gör förhoppningsvis att besluten man fattar är både bättre grundade och med fler dimensioner belysta.

För tillfället spanar vi på olika sätt för att få med oss så mycket som möjligt in i den framtida interstruktur vi vill skapa i samband med att hus Charlie förhoppningsvis uppförs. Olika medarbetare åker till olika ställen och samlar intryck och vi lyssnar och tar in reflektioner som kommer både från er hyresgäster och andra aktörer.

Vi siktar helt enkelt mot aning efter spaning.

David Svensson, VD Videum AB