​Utmaningar

Utmaningar kan vara så mycket och på många olika nivåer. Utmaningen kan vara att ta sig an en ny arbetsuppgift, att bestiga ett berg, lära sig ett nytt språk eller att flytta till ett nytt land med ny kultur.

Utmaningar kan också vara helt ofrivilliga. Läste om en man som förlorade både armar och ben efter en sjukdom och när han var på väg tillbaka gav hans njurar upp. Men då fanns det en kompis som ställde upp och gav honom en av sina. Nu är mannen åter på väg tillbaka och ser fram emot att lära sig gå och använda sina armar med hjälp av proteser. I denna utmaning fanns ovärderlig hjälp och support av familj och vänner.

Jag tycker det är roligt att se människor växa och utvecklas. Det finns så många man kan imponeras av, i stort och smått. När någon vågar ta chansen till en utmaning och det blir jättebra. Hos oss på Videum har vi två personer som fått nya tjänster med både mer ansvar och högre kompetenskrav. Båda har tagit sig an uppgiften på ett jättebra sätt. Givetvis måste vi som arbetsgivare ställa upp med kompetensutveckling och support, men det är individen som gör jobbet och det har de gjort galant.

Snart är det semester. Ser fram emot lite ledighet och att bara kunna vara lat och ligga och slappa på altanen. Min frivilliga utmaning för semestern i år är att läsa minst lika många böcker som förra året (9 st) och att få fart på löpträningen. Utmaningarna kommer att gå så mycket lättare om jag får support från vänner och familj, så ge mig tips på spännande böcker och knyt på dig löparskorna och häng på!

Ingrid Johannisson
administrativ chef Videum AB