​Värdet av science parks

Det ger alltid inspiration att åka i väg och lyssna på personer som jobbar med samma frågeställningar och delta i work-shops. Därför var jag häromveckan i Linköping på ett seminarium med titeln: ”The value of science parks”. Vad tar jag med mig hem då? Jo, en science park värd namnet är någonting mer än bara ett kontorshotell. En science park ska vara ett ekosystem för innovation och bidra till utvecklingen av de företag som sitter där. Det ska finnas flera fördelar för ett företag att sitta i en sådan miljö:

• Det ska underlätta för rekryteringen av nya anställda främst genom närhet till universitet
  • Det ska vara nära till andra företag och därmed enkelt att nätverka.
  • Det ska finnas enkel tillgång till mötesplatser.
  • Det ska finnas företagsinkubator för lovande företag.
  • Parken ska dra till sig mediaintresse som spiller över på dess företag.
  • Det ska kännas att man är en del av en elitgruppering.

Listan kan såklart göras längre. Ett av citaten som gäller oss som jobbar med utveckling av science parks och som fastnade i mitt huvud var: ”Be an idea lord, not a landlord” vilket ungefär kan översättas till ”var en värd för idéer, inte en hyresvärd .” Där har vi lite att jobba på. Kommunens avkastningskrav ställer vissa krav på oss att leverera finansiellt. Men det är oerhört viktigt att vi inte glömmer bort de ”mjuka” värdena som inte bara handlar om kvadratmeter, väggar och ventilation. Det kostar pengar, men det måste det få göra. Om vi vill skapa en science park värd namnet – och det har vi redan bestämt oss för!

Stefan Ronéus,
affärschef Videum