En vinnare i Science Park

Rüdiger Lincke, VD för Arisa AB och Softwerk som är hyresgäster i Videum Science Park, vann igår det prestigefyllda Chester Carlsson-priset för sin forskning kring informationssystem.

I över 25 år har Chester Carlsons Forskningspris delats ut till unga, lovande forskare inom informationsvetenskap. Priset instiftades 1985 till minne av svenskättlingen Chester Carlson, som uppfann kopieringsmaskinen och startade företaget Xerox. Prisvinnaren utses av Xerox och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

Rüdiger Linckes forskning visualiserar den interna kvaliteten hos industriella informationssystem och gör den begriplig även för icke-experter. Forskningen ger stöd åt stora organisationer genom att automatiskt analysera kvalitetsbrister och föreslå åtgärder. Metoderna är tillämpade inom företag som Alstom Power, Ericsson, Ikea och Sigma Kudos. Inom universitet och högskolor gör forskningen möjligt för lärare att upptäcka plagiat i elevers inlämningsuppgifter.

Juryns motivering löd: ”För utveckling av metoder, tjänster och verktyg för att visualisera den (annars osynliga) interna systemkvaliteten och förmågan att omsätta resultaten till ett lönsamt företag.”

Praktiska användningsområden för Rüdiger Linckes forskning är kvalitetskontroll av mjukvaruutveckling vid outsourcing, informationsunderlag vid beslut för eller emot en programvara, objektiva bedömningar av system inför exempelvis en sammanslagning av företag, samt möjlighet att upptäcka plagiat i systemen.

Utöver äran mottar Rüdiger Lincke en prissumma om 150 000 kronor.

• linnéuniversitetet
  • växjö kommun