10 000 kr till arbete kring företagsetablering

Videum delade idag ut sitt årliga studentstipendium. Utdelningen skedde vid en Forskarlunch och utdelare var Videums styrelseordförande Kristina Knöös-Franzén.

Första pris 10 000 kr: Josefin Höjman och Jessica Persson

Lokalisering av distributionscenter - En fallstudie på Hydroware Elevation Technology AB

MOTIVERING: Ett väl genomfört arbete där flera metoder använts för att lösa konkreta uppgifter i samband med företagsetablering.

Andra pris 7 000 kr: Yifan Guo och Malin Wahlqvist

Miljöbyggnad i praktiken - Att miljöcertifiera Hus N på Linnéuniversitetet

MOTIVERING: Ett examensarbete som skapat stor nytta för fastighetsbranschen att praktiskt utföra miljöcertifiering på befintliga lokaler.

--------------------------------------------------------

Kontakt studentstipendier Stefan Uppman (ansvarig affärsutveckling Videum Science Park)
0470-72 33 17, stefan.uppman@videum.se

Videumstipendium
Videum utlyser varje år ett antal studentstipendier. Stipendierna kan sökas av studenter vid Linneuniversitetet som har skrivit uppsats på kandidat, magister/master nivå. Studenter från samtliga institutioner är välkomna. Arbetet kan vara såväl självständigt som genomfört i grupp. Uppsatsen ska vara kopplad till ett samarbete mellan universitet och näringsliv/samhället, eller vara till direkt nytta för företag eller organisationer. Videum premierar konkreta resultat och kreativitet.

• linnéuniversitetet
  • växjö kommun

• Kalmar

Videum AB är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum förvaltar 113 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Det andra är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt runt 110 och över 600 arbetstillfällen. Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter. Runt om på universitetsområdet och i Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk. Dessa verk ägs av Videum och Statens konstråd.