​De lanserar en nationell musikrörelse mot gatuvåldet!

Det var förra vintern som en grupp studenter från Linnéuniversitet i Växjö samlade ihop sig och bildade Happening Spiral, en startup inom event management med målet att skapa positivitet i samhället.

“Vår vision är att hjälpa människor att övervinna samhällsmönster för ursprung, kultur, nationalitet och religion. Vi vill bryta normen som har hållit oss åtskilda under en lång period. Därför har vi skapat projektet Lyssna På Oss Nu! som uppmärksammar djupt rotfasta sociala- och integrationsproblem i Sverige. Det handlar om att ge en röst till de drabbade, diskriminerade och lidande och kommer vara det perfekta projektet att börja vår startup-resa med,” säger Naimul Abd, serieentreprenör och styrelseordförande för Happening Spiral.

Men vad är Lyssna På Oss Nu!? Lyssna På Oss Nu är enligt Pedro Talavera, VD och medgrundare av företaget, som har lång erfarenhet inom musikbranschen, “ett projekt som fokuserar på ungdomar, vilket engagerar dem att berätta om sina historier och åsikter om gatuvåld i Sverige genom musik (hip hop). Dessa ungdomar är frustrerade och känner sig glömda av samhället. Lyssna På Oss Nu! ska därför finnas där för att ge dem en röst. Glöm inte att “Ju fler vi är som tar ansvar, desto större skillnad kan vi göra i samhället och ju fler barn vi kan nå, desto fler barn kan vi få tillbaka på rätt spår.”

Cristina Fernandez, medgrundare och marknadschef för projektet, säger, “Sverige är världsledande inom musik och det är därför perfekt att engagera ungdomar genom den. Vår idé är att crowdsourca berättelserna från ungdomarna och slå ihop de till en växande låt tills dess att vi slår världsrekordet i världens längsta lanserade låt. Vi börjar med temat gatuvåldet och i framtiden ska vi utveckla plattformen så att det även kommer att fokusera på diskriminering och våld på ett brett sätt.”

Eric Frisell och hans team, bestående av Jonas Frisell och Richard Toro på KRYALK - en digital byrå från Linnéuniversitetet som är projektets tekniska arm - har varit inblandade i musik- och plattformsutveckling för Lyssna På Oss Nu!. Eric berättar, “När jag träffar ungdomar från olika delar av Sverige ser jag en gemensam tråd, de är alla angelägna om att skapa positivitet i samhället och de har starka åsikter mot våld. Musiken ger dem ett utlopp för att uttrycka sina åsikter på sättet som de är bekväma med.” Jonas Frisell från KRYALK som har arbetat på den digitala plattformen säger, “Mitt fokus har varit att skapa en smidig användarupplevelse för besökarna på plattformen, där de kan spela och ladda upp musik.” Richard Toro har arbetat med design och varumärket, “jag fokuserade på att skapa en stark visuell identitet för projektet genom att hålla allt i svartvitt.”

Katalina Palma, samhällsrelationer- och operationsansvarig, har bott i Araby och kan relatera till vissa av problemen. “På grund av att det finns många områden i vårt land som inte är helt integrerade med resten av samhället så behövs denna satsning nu. Med Lyssna På Oss Nu! binder vi samman ungdomar från hela landet. Det spelar ingen roll vart du kommer ifrån eller vart du bor. Med Lyssna På Oss Nu! kan du nå hundratals, tusentals och miljoner!”

Lyssna På Oss Nu! (www.lyssnapaoss.nu) är den första projekt från Happening Spiral. Lyssna På Oss Nu! har en nedräkning på sin hemsida www.lyssnapaoss.nu som säger att lanseringen är den 17e november 2017. Enligt Pedro är detta “ett ambitiöst mål men vi börjar den 17e november, det är starten på vår resa och vi hoppas att växa därifrån! Så, välkommen ombord!”

Startup Happening Spiral (www.happeningspiral.com) utvecklas med hjälp av Drivhuset Växjö och verkar i Videum Science Park.

Kontakt:
Pedro Talavera, VD (Stockholm) 073 725 38 10
Eric Frisell, CSO (Växjö) 073 438 44 16
Email: info@lyssnapaoss.nu

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.