Entreprenörspris för kostnadsbesparingar i produktionsled

Med en prissumma på 15 000 kronor delade Videum i dag ut entreprenörspriset till Basim Al-Najjar, professor i systemekonomi, Institutionen för maskinteknik Linnéuniversitetet.

Motiveringen lyder: Basim Al-Najjar har lycktas omsätta flera av sina forskningsresultat genom att etablera det växande företaget E-maintenance Sweden AB. Genom rekryteringar av tidigare studenter visar man på koppling mellan lärosäte och utvecklingen av ett forskningsbaserat företag.

Med ett väl planerat arbete visar Basim Al-Najjar även på möjligheten att förena rollen som professor vid Linnéuniversitetet med rollen som entreprenör i ett växande företag.

Basim Al-Najjar förenar kunskap med företagande på ett sätt som ger stor nytta för tillverkande företag på såväl nationell som internationell basis. Det utvecklade systemen kan ge stora kostnadsbesparingar i produktionsledet och ligger helt rätt i tiden.

Priset delades ut av Videums ordförande Olle Sandahl och VD David Svensson.

Videums entreprenörspris och studentstipendier
Genom att främja Linnéuniversitetets fortsatta utveckling och genom att skapa regionens främsta miljö för kunskapsföretag att växa i, arbetar Videum för fortsatt ökad tillväxt i södra Småland. Videums entreprenörspris tilldelas forskare eller forskarstuderande som under året i sitt forskningsarbete gjort insatser av betydelse för entreprenörskap och nyföretagande. Stipendiet instiftades 1999 som gåva från Videum till Växjö universitet i samband med utnämningen till universitet. Utnämnandet ombesörjs av Linnéuniversitetets stipendiekommitté.

Videum utlyser varje år även ett antal studentstipendier där vi premierar konkreta resultat och kreativitet. Uppsatsen ska vara kopplad till ett samarbete mellan universitet och näringsliv/samhället, eller vara till direkt nytta för företag eller organisationer.