Island of Entrepreneurs och Videum Science Park samarbetar för framgångsrikare företagare i Växjö

Från och med april kommer Island of Entrepreneurs att hålla sina torsdagsträffar i Videum Science Park. Målet är att människorna ska utvecklas genom diskussioner, inspiration och nya samarbeten.

På träffarna kopplar man samman en mångfald av kompetenser, erfarenheter och perspektiv. Träffarna är inte bara öppna för medlemmar i Island of Entrepreneurs, utan företag i Videum Science Parks nätverk, studenter vid Linnéuniversitetet och företagare från Växjö är välkomna.

På sex månader har Island of Entrepreneurs fått över 300 medlemmar i sitt Facebook nätverk, har haft mer än 20 fysiska torsdagsträffar i Växjö och expanderar nu även verksamheten till andra svenska städer.

- Växjö är en idealisk plats att utveckla företag och företagare på. Stadens ledning har en progressiv syn, Videum Science Park och Företagsfabriken stöder nya idéer och Linnéuniversitetet har ett starkt fokus på entreprenörskap, säger Naimul Abd, styrelseledamot i Island of Entrepreneurs.

- Videum som jobbar efter devisen Idéer föds där människor möts behövde inte tänka länge när frågan om ett samarbete med Islands of entrepreneurs kom upp. Vi ser detta som ett mervärde till våra hyresgäster – en möjlighet att otvunget delta i träffarna och växa i sin roll som , komma och gå som det passar. Vi bidrar med lokal och kaffe varje vecka, förklarar Stefan Uppman från Videum Science Park.

Island of Entrepreneurs planerar att träffas i Videum Science Park, plan 2, Framtidsvägen 10 B klockan 18-20 varje torsdag med start denna veckan.

• nätverk

ABOUT Island of Entrepreneurs

Island of Entrepreneurs is a revolutionary entrepreneurship movement that started at the campus apartment of its founder John Thyr. An entrepreneur himself, John has inspired many with his vision of entrepreneurship. He is also running John Thyr Affärsutveckling and is a partner in Visionskaparna. Co-founder Naimul Abd was impressed by movement’s first mastermind session and that's when he decided to collaborate to make it bigger. He comes with 15 years corporate consulting background with multinationals and now is running Globalities AB which is an innovation company based out of Växjö and Lykvyd AB which is virtual reality startup based out of Stockholm. John Thyr and Naimul Abd are also leading Step Two, which is an EU project for foreign entrepreneurs in Kronoberg.

In March, 2016, Island of Entrepreneurs expanded its board to invite Pooya Yousefi and Pedro Talavera. John Thyr is these days in South America exploring partnership opportunities on the other side of Atlantic for the movement.

Within a span of 6 months, the Island of Entrepreneurs movement has over 300 members in its online community, has held more than 20 gatherings of 10-20 participants on Thursdays, and is now expanding to Lund, Kalmar, and Ljungby.

The movement plans to conquer all major campuses and cities of Sweden within 2016 and is already discussing corporate collaboration arrangements with the commercial sector.

www.islandofentrepreneurs.se

VIDEUM AB - ett utvecklingsbolag, en science park och ett fastighetsbolag i teknisk framkant

Videum är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster. Videum Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter.

Det andra är att Videum äger och förvaltar 100 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Runt om på campus och i Videum Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk i en vacker grön miljö.