Miljövinstrapport 2013 - skog, olja, cyklar och nya förpackningar

Sedan 2010 har Videum satsat på en omfattande källsortering för hela Videum Science Park. Varje år sker mätning av resultaten med hjälp av Ragnsells som sköter tömningen av alla källsorteringskärl. Källsorteringskärl finns utplacerade för att smidigt täcka behovet hos de 110 hyresgästerna med runt 600 anställda.

Resultat från 1 januari 2013 till 31 december 2013
för Videum Science Park
(siffror för 2012 inom parentes)

Kontorspapper 255 Träd (197)
Pappersförpackningar 5 Träd (55)
0,39 Hektar (0,38)
sparad skog = 3 901 kvm (3782)

Plastförpackningar 647 Liter olja (404)
Metaller 70 Nya cyklar (50)
Färgat & Ofärgat Glas 14 994 nya förpackningar (13 830)

- Nytt under året var att även matavfall började sorteras ut för att bli till biogas, säger Tina Färdigh som är miljösamordnare på Videum, men påpekar att detta inte vägs och mäts.

- Med de årliga mätningarna kan vi se och följa upp om vi blir bättre eller sämre och försöka förstå vad som påverkar resultaten i den ena eller andra riktningen, avslutar Tina Färdigh.

Miljödiplomerade
Videum är miljödiplomerat enligt Växjö kommuns diplomering och källsorteringen är bara ett av Videums bidrag till en bättre miljö. Videum satsar i stort och smått på miljön – allt från ekologisk frukt för personal och hyresgäster till elbilar och laddstolpe, fjärrkyla och framför allt energioptimering av våra byggnade.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jämförelsetal 2013
Kontorspapper pappersförpackningar/wellpapp motsvarande 260 träd
Plast motsvarande 647 liter olja
Metaller motsvarande 70 nya cyklar
Färgat & Ofärgat Glas motsvarande 14 994 nya förpackningar

Jämförelsetal 2012
Kontorspapper, pappersförpackningar/wellpapp motsvarande 227 träd
Plast motsvarande 404 liter olja
Metaller motsvarande 50 nya cyklar
Färgat och ofärgat glas motsvarande 13 830 nya förpackningar

Jämförelsetal 2011
Kontorspapper, pappersförpackningar/wellpapp motsvarande 304 träd
Plast motsvarande 427 liter olja
Metaller motsvarande 42 nya cyklar
Färgat och ofärgat glas motsvarande 1 032 nya förpackningar

• växjö kommun

Videum AB är ett kommunalt utvecklingsbolag som verkar för att på olika sätt skapa en dynamisk kunskapsmiljö för företag, studenter och forskning på campusområdet i Växjö. Detta gör vi på två sätt. Det första är att Videum förvaltar 113 000 kvm fastighetsyta och Linnéuniversitetet är den i särklass största hyresgästen. Fastigheterna präglas av modern arkitektur och flexibla lokaler, men även av något så unikt som att vi äger ett eget slott. Det andra är att Videum äger, driver och utvecklar Videum Science Park. Här finns både stora och små företag, institut och organisationer som hyresgäster, sammanlagt runt 110 och över 600 arbetstillfällen. Science Park erbjuder tillträde till nätverk som öppnar nya affärsmöjligheter. Runt om på universitetsområdet och i Science Park, inom- och utomhus, finns en stor mängd permanenta konstverk. Dessa verk ägs av Videum och Statens konstråd.