Miljoninvestering klar för Lenhovdaentreprenör

Nu står det klart att APEA Mobile Security Solutions AB får ett mångmiljonbelopp i kapitaltillskott. Entreprenörinvest Sverige AB och Almi Invest går in som delägare i bolaget.

Investeringen innebär att APEA, som utvecklar en mobil brandvakt för en krävande industrimiljö, kan få ut produkten på marknaden och vidareutveckla tekniken.

-  Det här är välkommen investering som bekräftar min innovation och alla de timmar jag lagt ner på att utveckla den. Nu får jag möjlighet att ta bolaget och brandvakten ett steg vidare, säger Per-Olov Thorén, VD på APEA.

P-O Thorén är grundare och VD för APEA Mobile Security Solutions AB. Bolaget, som grundades i Lenhovda, Uppvidinge kommun, har utvecklat en smart brandvakt som är framtagen för en krävande industrimiljö och enkelt monteras av befintlig personal. Konstruktionen erbjuder en kostnadseffektiv lösning som ökar säkerheten markant på arbetsplatser som hanterar heta arbeten med gnistor och öppen låga.

APEA Mobile Security Solutions AB är sedan 2011 ett av Företagsfabriken i Kronoberg AB:s tillväxtbolag.

-  Att tillhöra Företagsfabriken har varit guld värt för mig. Jag har ingen företagarbakgrund men med hjälp av Företagsfabrikens verktyg och uppbackning har jag kunnat utvecklas som entreprenör och ta mitt bolag framåt, säger P-O Thorén.

Kontakt:
P-O Thorén, VD APEA Mobile Security Solutions AB
Mobil: 073 078 43 00, e-post po@apea-hotworks.se

Helena Collin, VD Företagsfabriken i Kronoberg AB
Mobil:073 336 77 50, e-post helena.collin@inkubatorn.nu

Entreprenörinvest ägs till 100 procent av familjen Kamprads stiftelse. Det kapital som stiftelsen ställt till Entreprenörinvests förfogande investeras i små, entreprenöriella företag på företrädesvis mindre orter. Investeringarna ska skapa värdetillväxt och därigenom bidra till en långsiktigt bra förvaltning av stiftelsens kapital. www.entreprenorinvest.se

Almi Invest jobbar med investeringar i ny fas och i alla branscher. Med ny fas menar Almi Invest bolag som befinner sig i startup, tidig expansion och vill växa eller ser en möjlig tillväxt genom satsning på internationalisering eller produktutveckling. Almi Invest har ett långsiktigt perspektiv och kan finnas med under en längre tid är också något våra medinvesterare gynnas av. www.almiinvest.se

Företagsfabriken i Kronoberg AB är en företagsinkubator och ägs av Regionförbundet södra Småland, Videum AB och Linneus University Development AB. Företagsfabriken erbjuder en kreativ miljö där vi satsar på lovande, nystartade bolag. Företagsfabriken gör sitt yttersta för att stötta och kvalitetssäkra bolagen och backa upp med de nödvändiga verktygen så att entreprenören får tid att satsa på företaget och på så sätt växa. www.inkubatorn.nu