Videum först i Växjö med Green Building

Hus N är en lågenergibyggnad märkt Green Building och får förbruka max 70 % av normalförbrukningen och har ökad integrering av förnybar energi. Byggmetoderna är beprövade och därmed kan man i förväg ganska exakt räkna ut hur mycket energi man sparar. Byggprocessen har tagit ett och ett halvt år efter att första spadtaget togs hösten 2009. Byggnationen har utförts av PEAB.

­- Vi är stolta och glada att vi kunnat leva upp de höga krav som ställs av European Green Buildning Programme, säger Videums fastighetschef Patrik Hjelm. Vi jobbar ständigt med att förbättra energieffektiviteten på alla våra 30 fastigheter, men hus N blir såklart den i särklass mest energieffektiva byggnaden vi äger.

European Green Buildning Programme har funnits sedan 2004 och ska förbättra energieffektiviteten och öka andelen förnybar energi i byggnader som används för andra ändamål än bostäder.

Byggnaden har en dynamisk utformning med synlig stomme av trä. Olika trämaterial har använts och en del av dessa har direkt koppling till den forskning som förekommer på Linnéuniversitetet. Hus N är en ny institutionsbyggnad för Linnéuniversitetet och rymmer mötesplatser, studieplatser och hörsalar. Videum AB äger, bygger och förvaltar alla Linnéuniversitetets fastigheter i Växjö.

Inbjudan till den officiella invigning 28 januari görs av Linnéuniversitetet som ansvarar för invigningsdagen.

Kontakt Videum
fastighetschef Patrik Hjelm, 0470-72 33 06, partik.hjelm@videum.se

Om Green Buildning
www.eu-greenbuilding.org