Ärlighet rasar när svenska värderingar kartläggs

Ärlighet tycks inte längre vara så självklart. Sverigestudien visar att svenska arbetsplatser inte längre toppar med ärlighet, varken som nuvarande eller önskad värdering. Ärlighet kan betraktas som en av de klassiska värderingarna. Både organisationer och personer har tidigare gärna sett sig som ärliga. Den svenska ärligheten har levt högt på bilden av människor som litar på varandra utan avtal, att de offentliga systemen saknat korruption och att ingen tränger sig före i kön. Svenskarnas värderingar visar vilken kultur som genomsyrar samhället och våra arbetsplatser.

-    Det är en väckarklocka att ärligheten fått en lägre prioritet! Vi måste fråga oss vad som är orsaken till detta. Är beslutsfattares ledarskap en orsak till en vacklande ärlighet? Vilka blir konsekvenserna för hur vi beter oss och vad vi lyckas att prestera framöver? säger Tor Eneroth, kulturchef på Volvo IT och en av initiativtagarna till studien.

Årets resultat av Sverigestudien visar fem tydliga trender:

- Ärlighet varar inte längre längst
- Toppstyrda arbetsplatser
- Den försvunna kunden
- Myten om den innovative svensken
- Längtan efter ett uthålligt samhälle

Sverigestudien genomför för tredje året i rad en nationell kartläggning av värderingar sett ur tre olika perspektiv: person, samhälle och arbetsplats. Sverigestudien gör svenskarnas värderingar synliga för att bidra till att skapa högpresterande arbetsplatser och ett välfungerande samhälle. Jämförande studier sker i länder över hela världen.
Studien är ett initiativ från arrangörerna Preera, Volvo IT, Fortos och Vidunderlig. Samtliga är fristående företag som verkar för en ökad demokrati genom att tillföra kunskap om svenskarnas värderingar. Syftet är att synliggöra värderingarna hos de som bor i Sverige utifrån en övertygelse att människor med kunskap om sina värderingar fattar mer medvetna, och därmed klokare beslut.

Läs mer på www.sverigestudien.se Resultatet av studien kan fritt användas av alla som vill lära mer om rådande värderingar.

För mer information, kontakta:

Martin Sande, Preera
0706‐47 96 67