Dagens etapp presenteras av ICA Trollbäcken
ETAPP 24: MONTMOREAU-SAINT-CYBARD – DAX, FRANKRIKE 244 KM (TOTALT 5083 KM)

DAX FÖR PYRENÉERNA!

Tjugofyra dagsetapper med ett snitt på nästan 212 km om dagen börjar sakta ta ut sin rätt. Det var nämligen en aningen förvirrade cyklister i Team FastestXEurope som slog sig ner vid frukostbordet i den franska staden Dax för att göra sig redo för det bergspass de fruktat mest under hela resan: Pyrenéerna.

”Har ni sett mina cykelbyxor? frågade en sömndrucken Per-Anders Lissollas. ”Var i helvete är min hjälm?” kontrade Måns Möller och försökte samtidigt föra en diskussion med Radio Rix i sin telefon. ”Har någon sett bilnycklarna?” frågade servicemannen och var för trött för att se att de satt kvar i takboxen. Den ende som var alert denna morgon var den nyanlände dokumentärfilmaren Marcus Möller. En fantastiskt duktig fotograf som var med under första veckan genom Ryssland och som nu ska följa cykelteamet ända fram till slutmålet Cabo da Roca.

Alert kanske är att ta i, för även Marcus var ju sliten efter gårdagens flygresa, något som visade sig när han en kort stund senare höll på att åka ifrån sin kamera.

Den ende som var koncentrerad denna morgon var Christer Skog, men han peakade ju å andra sidan på temat förvirring några dagar tidigare då han under ett helt dygn förlade sina läsglasögon. En situation som nästan slutade med att hundskolan i Sollefteå fick faxa över en ledarhund till lagets coach.

”Har någon sett mina cykelbyxor?” fortsatte Pelle och lät som att han hade spelat bort sina två hundar och flickvän på tärning. Fortfarande ingen reaktion från de övriga cyklisterna, de hade ju själva fullt sjå med att navigera ut ur sin kollektiva morgonkoma.

Till teamets försvar så får man väl ända säga att de var i sin fulla rätt att uppträda förvirrat denna morgon. Dagen innan hade de ju pressat fram 244 km på sina cykeldatorer och detta i ett högtryck från tidig morgon till kväll. Som mest fick gruppen genomlida 33 grader på de franska byvägarna vilket fick till följd att cykelteamet var tvungen att ta en spontan siesta mitt på dagen.

Slitna, men mycket nöjda ramlade de in på hotellet i Dax strax före tio på kvällen, väl medvetna om att de nu äntligen ligger i fas med sitt tuffa tidsschema. Dax för världsrekord..?