Dagens etapp sponsras av Finin & Pandy
ETAPP 26: BERGARA, BASKIEN – OLMILLOS DE SASAMON, KASTILIEN & LEON 197 KM (TOTALT: 5364 km)

MÅNS MÖLLER & CO. UTSATT FÖR DRÖNARATTACK!

Team FastestXEurope har upplevt det mesta på den här resan. Motvind, skyfall, hagelstormar, europarekord i punkteringar, odörer, kroppsljud skrämmande nog att få en flock gnuer att byta riktning, och tung lastbilstrafik på ryska vägar vars struktur mer påminner om minfält än sträckor lämpade för transportmedel. Nu kan de dessutom lägga till drönarattacker på kontot, något som Team FastestXEuropes fotograf Marcus Möller helt och hållet får ta på sitt samvete.

Trots sitt svärmorsdrömsliknande yttre har Marcus nämligen på kort tid hunnit reta upp både fransmän och halva beståndet av svalor på den iberiska halvön.

Första incidenten skedde på fransk mark där en äldre pensionär (förmodligen en gammal representant för Vichyregimen under andra världskrigets tyska ockupation) var mindre road av att den duktige fotografen körde sin drönare i pensionärens närmaste omgivning. Vid två tillfällen riktade nämligen den äldre herren två sparkar mot drönaren innan den nästan två meter långe Marcus Möller reste sig upp och med sin kroppsstorlek visade hur ett eventuellt handgemäng skulle sluta.

I Spanien har Marcus drönare även blivit ett hett villebråd för svalor, örnar och allehanda djur som är utrustade med fjädrar och flygkunskaper. Fåglar som inte har accepterat det faktum att vi numera lever på tjugohundratalet och att konkurrensen om utrymmet i luften har hårdnat.

Svalorna må ha en annan uppfattning, men resultatet av Marcus Möllers fotografering har i dubbel bemärkelse adderat ett nytt perspektiv till dokumentationen av världsrekordförsöket.

Cyklisterna hade en tung inledning på den tjugosjätte dagsetappen som inleddes i Baskien. Ett lätt regn med våta vägbanor och tunga serpentinvägar var inte det som gruppen behövde med tanke på den jobbiga nattcyklingen teamet hade i Pyrenéerna under den förra etappen.

Det var alltså ett sammanbitet cykelstall som bekämpade de patenterat tuffa baskiska backarna. Inte ens Måns Möller orkade stanna till och dra någon gammal Bellman-historia under förmiddagen, vilket säger en hel del om den alpina karaktären på backarna fram till den baskiska huvudstaden Vitoria-Gasteiz.

Efter lunchstopp mitt på dagen väntade än fler höjdkurvor och mitt på dagen nådde man nästan ett fyrsiffrigt tal på höjdmätaren.

Förutsättningarna förbättrades på eftermiddagen och trots tunga ben lyckades man pressa sig förbi skönheten Burgos och dess imponerande katedral, ett av de stora delmålen för de som promenerar utmed vandringsleden Camino de Santiago.

När teamet slog av sina cykeldatorer på kvällen i den spanska regionen Kastilien och Leon, så hade de trots den totala stigningen på 2200 höjdmeter ändå kommit nästan tjugo mil närmare Cabo da Roca, det kontinentala Europas västligaste utpost. De fem lagmedlemmarna har alltså arbetat hårt hela vägen från Uralbergen och har under tjugosex dagar visat att de långtifrån är några drönare.

På måndag den 19 juni runt 22 senast på kvällen måste vi gå i mål OM vi klarar Världsrekordförsöket!

Följ oss här eller på våra sociala medier:

Följ Måns Möller Live här via GPS

Vill ni komma i kontakt med gänget för en on the road intervju hör av er till:
Helene Wigren PR & Beyond 070-7527605 eller helene.wigren@prbeyond.se