MÅNS MÖLLER VILSE I PYRENÉERNA

Dagens etapp sponsras av ELON Kungsholmen.
ETAPP 25: DAX, FRANKRIKE – BERGARA, BASKIEN 184 km (TOTALT: 5167 KM)

MÅNS MÖLLER VILSE I PYRENÉERNA

”Estas perdido?” frågade den baskiske skogsarbetaren när det från ingenstans dök upp fem stycken gulklädda cyklister på hans bergsknalle mitt i Pyrenéerna.

När han efter en minuts förvåning insåg att de fem cyklisterna i Team FastestXEurope faktiskt inte hade kört vilse så muttrade han ”loco” och hoppade in i sin traktor igen. Han hade ju knappast förväntat sig att möta fem galna cyklister på hans minimala skogsbilväg på den här tiden av dygnet, solen hade ju för länge sedan stämplat ut i Baskien.

Genvägen över berget var med facit i hand kanske inte den allra smartaste manövern som Team FastestXEurope har på navigeringskontot under denna resa. Frestelsen att förkorta turen med några kilometrar blev emellertid för stor och av den anledningen lämnade teamet den behagliga landsvägen för att ge sig upp i den närmast alpina miljön. Det blev dock en pyrrhusseger i form av en mycket sen middag och en närkamp med kudden på fel sida av dygnet.

Morgonen och förmiddagen var betydligt roligare. Strax söder om Biarritz såg teamet för första gången Atlanten på denna resa och i den pittoreska staden Zarautz kunde de för första gången känna havets bris.

Att den spanska Atlantkusten är en av solsystemets allra vackraste kuststräckor var något som gruppen blev varse om under dagen. De fick bl.a. beskåda idyllen Getaria som förutom sin vackra hamn även kan stoltsera med att vara födelseplats för Juan-Sebastian Elcano, världens allra förste jorden-runt-seglare.

Precis som den baskiske sjömannen behöver Team FastestXEurope mycket vind i seglen de närmaste fem dagarna för att hamna i historieböckerna. De arton milen från södra Frankrike till den baskiska staden Bergara var ju dyrköpta. Nu har allehanda krämpor åter gjort sig påminda och den fysiska och mentala tröttheten är på all-time-high i gruppen. Det återstår dessutom fortfarande en jobbig passage genom Pyrenéerna under den kommande dagsetappen.

Det positiva är i alla fall att teamet nu endast har ett tresiffrigt tal att räkna ner till då det ”endast” återstår 960 km till slutmålet Cabo da Roca.

”Vi satsar på säkra kort framöver” säger Måns Möller. ”Inga fler skogsbilvägar!”

På söndag den 18 juni går vi i mål OM vi klarar Världsrekordförsöket, inte många dagar kvar nu !

Följ oss här eller på våra sociala medier:

Följ Måns Möller Live här via GPS

Vill ni komma i kontakt med gänget för en on the road intervju hör av er till:
Helene Wigren PR & Beyond 070-7527605 eller helene.wigren@prbeyond.se