Mälarenergi: Stadens kontrollrum, IoT, Resiliens och Säkerhet

IoT är såklart en självklar del i

Stadens Kontrollrum

Vad är Stadens kontrollrum och hur är den kopplat till IoT?

Dagens samhälle ställs inför nya hot och utmaningar såsom terrorbrott, kriminalitet, ökat antal invånare, ökad trafiktäthet, m.m. Detta innebär att staden som system måste kunna svara snabbt och specifikt vid olika händelser. Utmaningen är att det idag finns en mängd olika aktörer med olika ansvarområden samt olika typer av system som inte pratar med varandra.

Med  Stadens Kontrollrum kommer Västerås viktigaste samhällsfunktioner att vara uppkopplade mot varandra. Mälarenergi tillsammans med Västerås stad och RISE SICS arbetar för att just dessa aktörers olika ansvarsområden samt deras system ska vara sammankopplade för att trygga och underlätta tillvaron för stadens medborgare.

IoT’s är såklart en självklar del i  Stadens Kontrollrum eller rättare sagt en förutsättning för att uppnå den samlade nulägesbilden över staden. Det är en teknisk nödvändighet att använda olika IoT teknologier och kommunikationslösningar för att realisera Stadens Kontrollrum. I och med detta utvecklas lösningar för informationsdelning samt information vilket tillåter aktörer att ansluta och dela med sig respektive konsumera information.

Vad är resiliens?
Stadens Kontrollrum kommer att resultera i att öka stadens resiliens, det vill säga förmågan att förutse, tåla och återhämta sig från samhällsstörningar. Detta i sin tur resulterar i en tryggare stad för medborgarna samt i och med det en attraktiv stad att bo och verka i.

Hur använder ni IoT idag?

I vår verksamhet, liksom i samhället som stort, finns redan idag en mängd digitala sensorer som vi kan hämta information ifrån för att öka samordningen. Det gäller att ta denna teknik ytterligare ett steg och ta vara på all information som sensorerna kommunicerar på ett begåvat sätt, vilket skapar förutsättningar för effektivisering och automatisering av våra processer.

Vad finns det för säkerhetsrisk med IoT och hur hanterar ni det?

När antalet uppkopplade enheter växer ökar det såklart också möjligheterna för individer med dåliga intentioner och rätt kunskaper, externt såväl som internt, att hitta vägar in i företagens nätverk. Ju mer kritisk information som distribueras och samlas desto attraktivare blir denna information och säkerhetskraven måste givetvis följa digniteten i informationen.

Framförallt kommer utmaningarna gälla hanteringen av andra informationsägares data och de produkter som skapas genom en aggregering av insamlat data. Detta kräver en kravanalys för att designa både system och programvaror, säkerhetsanalys av systemet i sin helhet, informationsanalys av systemet (olika säkerhetsnivåer för information av skild dignitet) samt systematiskt säkerhetsarbete när systemet väl ska driftsättas.

Vad tror du att Mälarenergi jobbar mer med i framtidens digitalisering av samhället?

Mälarenergi arbetar kontinuerligt med digitaliseringsfrågor och framförallt möjligheter med framtidens digitalisering av samhället. Denna skapar helt nya möjligheter för  Mälarenergi dels genom en automatisering och effektivisering av våra egna processer, men också genom att erbjuda helt nya tjänster och produkter.

Mälarenergis strategiarbete pågår för fullt, där Stadens Kontrollrum är ett av flera strategiska initiativ, för att med nytt tänk och med nya lösningar uppfylla alla de funktioner som krävs för ett komfortabelt och modernt stadsliv, detta genom att använda sig av spetsteknik, hitta nya lösningar över systemgränserna samt resurseffektivisera.

Återigen är  Mälarenergi med och skapar ett attraktivare och tryggare Västerås att verka och
bo i.

Intervjuare: Johan Eklund